Tekeningen geven informatie over: Hoe een kind zich voelt en wat hem/haar bezighoudt. Het gebruik van donkere, zwarte kleuren kan bijvoorbeeld vertellen dat het kind niet lekker in zijn vel zit. Het beeld wat een kind van de wereld heeft.
Een huis kan een symbool zijn van veiligheid en comfort, een plek waar het kind zich thuis voelt. Het kan ook symbool staan voor familie en verbondenheid. Als een kind het huis op een andere manier tekent, bijvoorbeeld zonder ramen of deuren, kan dit bijvoorbeeld duiden op gevoelens van angst en onveiligheid.
6 jaar: Rond deze leeftijd ontstaat de “sandwich” tekening. Hemel en aarde worden gebruikt als begrenzing van het blad. Dit geeft je kind sociaal houvast.
Regenboog: kinderen tekenen vaak meer regenbogen als ze te maken hebben met veranderingen in hun leven, bijvoorbeeld als ze voor het eerst naar school gaan, als ze gaan verhuizen of als zijn ouders gaan scheiden. Daarnaast kan een regenboog ook symbool staan voor hoop of verandering.
Tekenen. Rond de leeftijd van 12 maanden beginnen kinderen te tekenen. Het precieze moment hangt af van wanneer ze voor het eerst iets als papier en potlood of stift te pakken krijgen.
Kindertekeningen leeftijd 4 tot 6 jaar. Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvóór tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen.
De regenbui staat symbool voor verdriet; de regendruppels zijn de tranen die over de wangen van de wereld rollen. Donkere wolken maken de wereld somber, donker en koud. De zon is het tegenovergestelde: het maakt de wereld warm, vrolijk en licht.
Betekenis Regenboog Spiritueel is ook Hoop en Troost
' De regenboog is ook een symbool van hoop, vrede en troost. Het is letterlijk een lichtpuntje in donkere tijden. Ook zou het een teken zijn van een nieuw begin. Slechts een klein zonnestraaltje kan een donkere bui een hoop kleur geven!
4 tot 5 jaar De poppetjes die het kind tekent krijgen steeds meer details. Vanaf het moment dat het kind zich bewust wordt van zijn eigen lijf, krijgen de getekende poppetjes vaak ook een romp. Ook worden er haren, vingers en kleren getekend.
Tussen 6 en 9 jaar leren kinderen geleidelijk aan lezen, schrijven en rekenen. Je kind kent letters, cijfers en leert symbolen als +, -, x. Je kind kan steeds beter rekenen en gaat logisch denken: Wat gebeurt er als ik dat doe? Ook het vermogen van je kind om verbanden te leggen, wordt groter.
Cognitieve ontwikkeling
Tussen 6 jaar en 7 jaar maakt je kind een grote sprong in zijn cognitieve ontwikkeling, omdat hij concreet leert denken. Hij denkt nog wel in plaatjes: wat hij leert, moet hij voor zich kunnen zien. kan getallen herkennen en schrijven en heeft begrip voor 'erbij' en 'eraf'.
Ze willen doen wat ze de omgeving zien doen. Naast dit imitatiegedrag vinden kinderen het vaak leuk om te kleuren, het lijkt een vorm van spel waar kinderen helemaal in op kunnen gaan.
Kleuren en vormen geven een direct beeld over jouw persoonlijkheid, je eigenschappen, je doelstellingen, je kracht. Het geeft je informatie over wie je bent, hoe je in het leven staat, wat je zou willen doen, vooral hoe je je voelt of denkt.
Wanneer je kind bijna twee jaar is, begint de fijne motoriek zich zodanig te ontwikkelen dat hij de eerste krabbels op papier kan maken. Tekeningen worden nog lukraak op het vel papier gezet. Langzaamaan gaat je kind die onherkenbare schetsen ook benoemen. En die betekenis kan zomaar weer veranderen.
Wanneer er veel wind staat wordt de kokervormige zak opgeblazen door de lucht die er doorheen stroomt; de zak is dan horizontaal gestrekt. Bij geen of weinig wind hangt de zak slap naar beneden. Op onze tekening voel je aan de linkerkant een dikke, verticale lijn. Dit is de mast waaraan de windzak is bevestigd.
Soms ontstaat er een tweede regenboog, een zogenaamde bijregenboog. Die komt tot stand doordat er in de regendruppels een tweede weerkaatsing gebeurt. En daardoor is in een bijregenboog de kleurenvolgorde net omgekeerd. Grote regendruppels geven relatief smalle maar heldere regenbogen met felle kleuren.
Wat betekenen de kleuren van de regenboogvlag? Elke kleur heeft een specifieke betekenis, zoals rood voor leven, oranje voor geneeskracht, geel voor zonlicht, groen voor natuur, blauw voor sereenheid en violet voor karakter.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Tekenen: 4 tot 6 jaar
De poppetjes die je kind op deze leeftijd tekent, krijgen nu steeds meer details. Zo krijgen ze een romp, haren, vingers en schoenen aan. Niet elk mensfiguurtje ziet er meer hetzelfde uit. Meisjes krijgen lange haren en jongens een kort kapsel.
In deze fase is tekenen nog een zoektocht voor het kind. In de tijd dat het kind zich bewust wordt van zijn eigen lijf, wordt de kopvoeter steeds meer uitgebreid. Het kind weet steeds meer wat hij gaat tekenen en ontdekt wat er nog mist in een tekening.
Fijne motoriek
Peuters kunnen steeds beter een potlood vasthouden, een bladzijde van een boek omslaan en kleine dingen vastpakken, zoals een kraal. Tussen twee en vier jaar leert je kind zich aankleden en begint je kind een beetje te tekenen, knippen en plakken.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
In de loop van de basisschool worden de fijne bewegingen van je kind steeds beter. Je kind leert bijvoorbeeld tekenen, schrijven, en met mes en vork eten.