Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
Maximaal 1 blikje energiedrank van 250 ml per dag voor kinderen tussen de 13 en de 18 jaar. Maximaal 2 blikjes van 250 ml per dag voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
“Dat ligt er een beetje aan waar in het seizoen het is. In principe drink ik niet tijdens het seizoen, dus dan is het inderdaad water. Red Bull drink ik alleen voor een training of race, als ik de energie ook ga gebruiken. Maar buiten het seizoen, dan kan ik weleens wat drinken op een feestje.”
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Laaft hij zich aan het drankje van zijn raceteam. Wel nu, we hebben een antwoord. Zoveel Red Bull drinkt Max Verstappen.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand. Lang niet onaardig, maar dan moet je ook wel verstand van zaken hebben en tegen een ongekend hoge werkdruk kunnen.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Tegenwoordig heeft de Formule 1 het gevaar van vuur nagenoeg uitgebannen. De coureurs dragen overalls, handschoenen, balaclava's en ondergoed van het vuurvaste materiaal nomex, waarmee ze het ruim een halve minuut kunnen uithouden bij achthonderd graden Celsius.
DRS is een afkorting van Drag Reduction System. Het systeem houdt simpel gezegd in dat coureurs op bepaalde momenten hun achtervleugel kunnen openklappen. Zo hebben auto's tijdelijk minder luchtweerstand en kunnen de coureurs elkaar makkelijker inhalen.
nieuws Het Voedingscentrum Nederland ziet geen reden om het drinken van Red Bull af te raden. De hoeveelheid cafeïne in een blikje van het energiedrankje is niet schadelijk voor de gezondheid.
Wanneer u teveel energiedrankjes drinkt, loopt u het risico om moeilijk in slaap te vallen 's nachts of zelfs helemaal niet te kunnen slapen. U slaapt ook minder diep. Daarom wordt afgeraden om energiedranken te drinken na de middag. Energiedranken drogen het lichaam uit.
Af en toe eens een blikje energiedrank drinken is niet slecht, maar als je grote hoeveelheden cafeïne binnenkrijgt door het teveel drinken van energiedrank, kan dit leiden tot verslaving en ontwenningsverschijnselen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De meeste monteurs in de autosport hebben ten minste een middelbareschooldiploma behaald. Als je momenteel op de middelbare school zit, doe dan je best om goede cijfers te halen om een carrière op te kunnen bouwen in de Formule 1. Een universitaire opleiding is niet nodig om Formule 1-monteur te worden.
Een Formule 1-coureur levert dus een topsportprestatie. Al geeft Verstappen zelf een ontnuchterend antwoord op de vraag waarom hij dit seizoen om de titel mee kan doen. “Vooral omdat ik een betere auto heb.”
Niet alleen bij het versnellen en afremmen van de auto (zoals ook merkbaar is in een achtbaan), maar vooral in de bochten krijgen de coureurs te maken met hevige G-krachtendie in de Formule 1 wel kunnen oplopen tot 4 of 5 G. Dit betekent dat een coureur 4 tot 5 keer zijn eigen lichaamsgewicht op zich voelt drukken.
Als je mega goed bent in karten, is er een kans dat je formule coureur kunt worden. Je moet allereerst je racelicentie behalen. Als je deze in de pocket hebt kun je je aansluiten bij een (bestaand) raceteam en heel veel oefenen! Vanaf dat punt kun je steeds verder opklimmen.
Kelly Piquet komt uit Brazilië, schrijft, heeft al een dochtertje én ze is de vriendin van Max Verstappen.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.
Voor de tweede keer op rij pakte hij op glorieuze wijze de winst van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en bouwde daarmee zijn voorsprong in de WK-stand nog verder uit. Jumbo is als trotse sponsor van Max Verstappen net zoals het uitzinnige oranje publiek in juichstemming.