De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
5% wordt als een lage marge beschouwd. Ondernemingen met lage marges hebben doorgaans hoge bedrijfskosten of verkopen producten met lage prijzen. 10% wordt als een gezonde marge gezien.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Winstmarge is het verschil tussen de totale kosten om jouw bedrijf te runnen en de totale omzet die het genereert. Hoe hoger jouw winstmarge, hoe meer geld jouw bedrijf kan behouden.
Om de nettowinstmarge te berekenen, deel je de 10.000 euro door 100.000 euro, wat een marge van 0,1 of 10% oplevert. Dit betekent dat 10% van de omzet uiteindelijk als winst overblijft nadat alle kosten zijn afgetrokken.
Een nettowinstmarge van 10% betekent dat voor elke $1 aan omzet het bedrijf $0,10 verdient . Dit betekent dat als de omzet van een bedrijf $20.000 is en de nettowinstmarge 10% is. Dan krijgt het bedrijf een winst van $2.000.
In het kort
Het verschil tussen winstmarge en winst: de marge is het verschil tussen kosten en verkoopprijs, terwijl winst overblijft na alle kosten. Je kunt de winstmarge berekenen per product of voor de totale verkoop, gebaseerd op inkoop- en verkoopprijs.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Banken (met name geldcentra) hebben de hoogste gemiddelde winstmarges van alle sectoren: 100% bruto en 30,89% netto.
Historisch gezien bedraagt de marge van de gemiddelde supermarkt circa 1%. In Nederland rekenen we doorgaans met een gemiddelde van 2,5-3%. "Het is duidelijk dat boodschappenkopers denken dat de winkels waar ze winkelen veel winstgevender zijn dan ze in werkelijkheid zijn," zegt Doug Madenberg van The Feedback Group.
Als uw inkopen in een aangiftetijdvak meer bedragen dan uw verkopen, hebt u in dat tijdvak een negatieve winstmarge. Over een negatieve winstmarge kunt u geen btw terugvragen. Als u de globalisatiemethode gebruikt, kunt u een negatieve winstmarge wel verrekenen met een positieve in een ander tijdvak.
Een gezonde brutomarge voor vaste producten ligt tussen de 70% en 75%.Voor dranken geldt ongeveer 85%. Door ook deze marge in de gaten te houden en te optimaliseren, begrijp je beter welke gerechten of drankjes op je menu het meest bijdragen aan de winstgevendheid van je restaurant.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
Wat als een goede jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf wordt beschouwd, hangt af van de omvang van het bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf met één eigenaar en geen werknemers is $ 44.000 per jaar . Naarmate het aantal werknemers begint te stijgen, stijgt ook de gemiddelde omzet.
De brutowinstmarge helpt een bedrijf te bepalen hoeveel geld er overblijft na het maken en leveren van zijn product of dienst. Hoe hoger je brutomarge, hoe meer geld jouw bedrijf behoudt op elke euro omzet. Hogere marges kunnen aangeven of jouw bedrijf winstgevend opereert en of de verkoop goed is.
Saudi Aramco, Apple en Microsoft staan bovenaan als de meest winstgevende. Onderzoek uitgevoerd door growandconvert.com onthult verder dat de drie grootste sectoren - Energie (24,56%), Financiën (23,07%) en Technologie (15,54%) - gezamenlijk 63% van de winst van deze wereldwijde 500 bedrijven bijdragen.
Ten opzichte van het voorgaand jaar (2019) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 6.4% naar 6.5%.
Gemiddeld hebben banken nettowinstmarges die ergens tussen de 15% en 30% liggen (zoals blijkt uit de tarieven in dit artikel). Retailbanken zitten vaak aan de onderkant vanwege de hoge operationele kosten en investment banks behalen hogere marges via adviesdiensten en handelsactiviteiten.
Je kunt jouw bedrijf financieel gezond noemen als er meer eigen vermogen dan vreemd vermogen in het bedrijf zit. Het kengetal dat we hierbij gebruiken, noemen we solvabiliteit. Het geeft aan of je schulden op de lange termijn zal kunnen afbetalen. Dit is een belangrijk meetinstrument voor kredietverstrekkers.
Het definiëren van een goede win rate hangt af van uw bedrijf, nichemarkt en product. Een rate van meer dan 60% wordt echter gezien als een sterke indicator dat u efficiënte en effectieve verkoopstrategieën hebt. Sommige branches hebben mogelijk lagere verwachtingen voor het succespercentage vanwege de omvang en complexiteit van de doelmarkt.
Een gezonde EBITDA-marge varieert, maar over het algemeen geldt: Uitstekend: Meer dan 15% Gezond: 10% tot 15% Gemiddeld: 5% tot 10%
Een hogere winstmarge is altijd wenselijk, omdat het betekent dat het bedrijf meer winst genereert uit zijn verkopen . Winstmarges kunnen echter per branche verschillen. Groeibedrijven hebben mogelijk een hogere winstmarge dan detailhandelsbedrijven, maar retailers compenseren hun lagere winstmarges vaak met hogere verkoopvolumes.
Juweliers hanteren doorgaans een winstmarge van 30-60%. Dit betekent dat de juwelier in dit voorbeeld een relatief lage winstmarge heeft ten opzichte van de concurrentie. Hoewel hij hierdoor aantrekkelijk geprijsd is, brengt dit ook het risico met zich mee dat er te weinig winst wordt gemaakt.