- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Gastvrijheid is het prettige, welkome gevoel dat de gast beleeft bij het contact met de gastheer en de dienst van het bedrijf. Gastvrijheid is dus een beleving van de gast. Dat maakt ook dat je als persoon of bedrijf niet gastvrij kunt zijn, dat bepaalt de gast.
Gastvrijheid in de oudheid
Oudgriekse literatuur kent een motief waarbij een voornaam personage ontvangen wordt in een nederig onderkomen; soms verhulde de voorname gast zijn ware identiteit en beloonde de arme gastheer en gastvrouw rijkelijk voor de betoonde gastvrijheid.
Sleutel 3) Belangrijk maken
Maak van gastvrijheid een prioriteit. Praat er over en geef het goede voorbeeld als management. Maak gastvrijheid een vast onderdeel van overlegmomenten. Zorg dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor de integrale gastvrijheidsbeleving.
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
Excellent gastheerschap is de kunst (geen kunstje) om mensen welkom te laten voelen, mensen in hun hart te raken door oprechte aandacht en hartelijkheid. Excellent gastheerschap is authentiek, je bent (opr)echt geïnteresseerd in de ander en hebt volledige aandacht.
affect, gastvrijheid, genegenheid, hartelijkheid, sympathie.
Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast. Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden (Mood Maker, Hokkeling en De la Mar, 2012).
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan. Een flinke dosis inlevingsvermogen kan hierbij goed van pas komen.
Wat is gastheerschap? Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”.
Gastvrijheid is excellent gastheerschap.
Binnen de elementen van gastvrijheid maken vooral het gastheerschap, de houding en het gedrag van medewerkers het verschil in de be- leving bij de gast. Daarbij gaat het om oprech- te aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, tone of voice en mensenkennis.
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving. Bij GuestCompass noemen we het ook wel “online gastbeleving”.
Probeer er eens met iemand over te praten, zoals een goede vriendin of een vertrouwenspersoon. Kom je er niet uit? Bespreek het dan met je huisarts of psycholoog. Het is daarnaast ook goed om het huis weer in een sfeer te krijgen waar JIJ blij van wordt.
Grofweg kun je stellen dat je thuis voelen bestaat uit 4 'eigenschappen': terugtrekken, controle, verbondenheid en identiteit. Als je deze 4 eigenschappen naar het fysiek weet te vertalen, dan krijg je het 'warme gevoel' dat we thuis voelen noemen. Wat denk jij?
Op je lichaamstaal letten. Glimlach veel. Met een warme, uitnodigende glimlach kun je ervoor zorgen dat iedereen zich bij jou op zijn of haar gemak voelt. Bovendien geef je door te glimlachen automatisch de indruk dat je het naar je zin hebt.
Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
Wat is een Gastheer/-vrouw? Een Gastheer (of Gastvrouw) is werkzaam in de horeca en bedient de gasten van bijvoorbeeld een restaurant, café of hotel. De Gastheer is als het ware het gezicht van het horecabedrijf. Naast bedienen is ook informeren een belangrijke taak.
Hoeveel verdient een Gastvrouw gemiddeld in Nederland? Een Gastvrouw in Nederland verdient gemiddeld € 1.970 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.675 (laag) tot € 2.270 (hoog).
Hospitality is weliswaar een synoniem van gastvrijheid, maar in de praktijk is het veel meer dan een warm onthaal en goede service. Hospitality omvat de beleving van elk moment dat jouw gasten en medewerkers bij jouw organisatie ervaren. Van het eerste contact tot het laatste afscheid.