De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER: nazicht op gelijkvormigheid;ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.
max 4.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental. 3. Voertuigen/oldtimers ingeschreven tussen 01-10-1986 en 31-12-1997: max 3.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.
Natuurlijk gaat dat niet zomaar, je oldtimer moet eerst voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet de auto voor 1 januari 1987 in gebruik genomen zijn (datum eerste toelating). Verder moet de oldtimer kentekenplaat bestaan uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Verzekeraars stellen namelijk vaak een maximum aan hoeveel kilometers je per jaar mag rijden met de oldtimer. Het maximum verschilt per verzekeraar. Er kan een maximum gelden van 5.000 kilometers per jaar, maar 7.500 kilometers kan ook. Rijd je meer of gebruik je de oldtimer wel voor dagelijks gebruik?
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Proefrit maken
Kijk of alles goed werkt. Let op eventuele slijtage sporen en de algehele indruk van de oldtimer. Let op de besturing, remmen, eventuele roest, beenruimte, de vering, het geluid en het zicht. Vraag altijd om een aankoopkeuring.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk. In deze gevallen gaat het om auto's met en maximaal gewicht van 3.500 kilo.
Bedrag. De forfaitaire belasting op inverkeerstelling bedraagt sinds 1-07-2021 46,23 euro. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 juli.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
professioneel gebruik: elk gebruik ten begoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering; woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer; bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer. gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook niet voor interventieopdrachten.
Op de oproepingskaart staat vermeld welke documenten u moet meebrengen: het originele Belgisch of buitenlands inschrijvingsbewijs (of een attest van verlies verkregen via de politie) het originele gelijkvormigheidsattest van het voertuig. technische gegevens van het voertuig.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers. Voor deze auto's hoeft dus niet betaald te worden per kilometer.
U zult hem vaak zien. U kunt rondtuffen met een oldtimer vanaf 15.025 euro, maar voor een exclusief model betaalt u een veelvoud van dat bedrag. Reken daarnaast op jaarlijkse kosten van zo'n 1.635 euro.
Een van de voordelen is dat er minder tot geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, dit scheelt jaarlijks behoorlijk wat geld. Er zijn bovendien speciale oldtimerverzekeringen, waardoor je ook flink op de verzekering geld kan besparen. Je kunt je auto als oldtimer verzekeren wanneer de auto ouder is dan 25 jaar.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Als een oldtimer 40 jaar of ouder is, hoeft u hiervoor in Nederland geen wegenbelasting te betalen. De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen.
Bij veel verzekeraars kun je jouw auto als oldtimer verzekeren vanaf een leeftijd van 25 jaar oud. Bij Diks.nl hebben wij al de mogelijkheid voor auto's vanaf 20 jaar oud. Een voorwaarde is dat het een tweede auto is. Je moet dus ook nog een auto hebben voor dagelijks gebruik.