Wettelijk gezien is een werkgever verplicht om aan de erfgenamen van een overleden werknemer een maandsalaris te betalen. Van oudsher is dat bedoeld om de uitvaart te kunnen bekostigen. Die overlijdensuitkering is niet belast met loon- en inkomstenbelasting.
Hoogte overlijdensuitkering
De overlijdensuitkering is altijd minimaal gelijk aan één bruto maandsalaris inclusief vakantiegeld. In de arbeidsovereenkomst of cao kan een hogere uitkering zijn afgesproken, maar nooit een lagere. Bijvoorbeeld twee of drie maandsalarissen.
Een werknemer heeft vanwege ziekte in het tweede ziektejaar recht op 70% van het maandinkomen. Bij overlijden is de overlijdensuitkering 3 maal het oorspronkelijke maandinkomen. De overlijdensuitkering wordt gebaseerd op het oorspronkelijke, onverminderde maandinkomen, waarvan 70% onbelast mag worden uitbetaald.
Overlijdensuitkering voor nabestaande
De overlijdensuitkering is 1 maand bruto-uitkering. Bij de overlijdensuitkering hoort vakantiegeld. Over de uitkering hoeven geen belasting of premies te worden betaald. Over het vakantiegeld betaalt de nabestaande wel belastingen en premies.
Wanneer heb ik recht op een nabestaandenuitkering (Anw-uitkering)? Als weduwe of weduwnaar met kinderen tot 18 jaar komt u in aanmerking voor een nabestaandenuitkering. Of als u arbeidsongeschikt bent en u bent uw partner verloren. Hiervoor gelden wel verdere voorwaarden.
U hoeft niet aan ons door te geven dat iemand is overleden. Wij krijgen deze informatie van uw gemeente. Woonde de overledene buiten Nederland? Dan moet u deze informatie wel aan ons doorgeven.
Hoogte overlijdensuitkering
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt eenmalig een overlijdensuitkering uit aan de nabestaanden. Dit is het bedrag van 1 maand bruto AOW-pensioen.
Wat gebeurt er met het vakantiegeld waarop een arbeider of arbeidster die overlijdt recht zou hebben gehad? Het wordt uitbetaald aan de wettelijke rechthebbenden. Voor de echtgeno(o)t(e) of de kinderen die officieel op hetzelfde adres wonen als de overledene, gebeurt dat automatisch.
De overlijdensuitkering is een eenmalig bedrag van 1 maand bruto AOW. De partner die overblijft krijgt de overlijdensuitkering. Als er geen partner overblijft, dan krijgen de kinderen die jonger zijn dan 18 jaar of de persoon die in 1 huis woonde met de overledene tot de dag van overlijden de overlijdensuitkering.
Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.
De overlijdensuitkering is in eerste instantie bedoeld voor de partner of de minderjarige kinderen van de overledene. Zijn die er niet? Dan gaat het geld naar degene die samen met de overledene (tot diens overlijden) in een huis woonde.
Kinderen hebben recht op een deel van de erfenis van hun overleden vader of moeder als geen testament is gemaakt, het kindsdeel, maar zij krijgen dat deel nog niet meteen. De gehele erfenis gaat namelijk naar hun andere ouder, de langstlevende. Het deel waar de kinderen recht op hebben, wordt omgezet in een geldbedrag.
Concreet heeft de werknemer voortaan recht op 10 dagen rouwverlof bij overlijden van: de echtgenoot/echtgenote of samenwonende partner van de werknemer; een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner.
Uw partner ontvangt dan ook een slotuitkering na uw overlijden. Deze eenmalige uitkering komt overeen met 2 maandelijkse uitkeringen van het levenslang ouderdomspensioen. Heeft u geen partner? Dan maken uw gezamenlijke kinderen aanspraak op deze slotuitkering, als zij recht hebben op wezenpensioen.
Verlof bij overlijden familielid
Als een direct familielid overlijdt, heeft u recht op calamiteitenverlof. Dit verlof is om meteen de nodige zaken te regelen. Het calamiteitenverlof kan overgaan in bijzonder verlof.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
Had de overledene een gemengde loopbaan, dan worden de pensioenrechten binnen elk statuut samengenomen. Als je te jong bent voor een overlevingspensioen, krijg je gedurende een bepaalde periode een overgangsuitkering toegekend. Deze laat je toe om je aan de nieuwe gezinssituatie aan te passen.
Na het overlijden geeft de arts die de dood heeft vastgesteld, de overlijdenspapieren af, de zogenaamde A en B-verklaring. Hiermee doet de uitvaartondernemer de aangifte van het overlijden in de gemeente waar het overlijden heeft plaats gevonden.
Het nabestaandenpensioen is niet alleen voor de partner die achterblijft, maar ook voor eventuele kinderen die nog minderjarig zijn. Het deel voor de kinderen heet dan wezenpensioen. Nabestaandenpensioen geldt vanaf het moment van overlijden. Ook als de partners allebei nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt.
Van de gemeente ontvang je dan de Akte van overlijden. De gemeente legt dit vast in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De gemeente geeft het overlijden ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en de Belastingdienst.
Ook is het verstandig om na te gaan of het een naturapolis is of dat er een bepaald bedrag wordt uitgekeerd. Gemiddeld ben je voor een begrafenis tussen de 6.500 euro – 11.000 euro kwijt. De precieze kosten hangen af van de wensen van de overledene en de keuzes van de nabestaanden.
Een ervenrekening is vaak de rekening van de overledene. Na het overlijden blokkeert de bank de rekening van de overledene (bekijk het beleid per bank>>>). Na het overleggen van een verklaring van erfrecht wordt deze rekening op naam gezet van erven van de overledene.