Verkeersveiligheid. Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie.
Tijdens een autokeuring worden de volgende zaken gecontroleerd: de remmen (het volledige remsysteem); de lichten (rem-, dim-, mist- en standlichten en richtingaanwijzers); de banden (de diepte, bandendruk… );
Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar. Nadat het voertuig de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt vervalt de APK plicht. Eerste keer voordat het voertuig 1 jaar geworden is. Daarna voor de vervaldatum van vorige APK.
Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring (code 2)
U moet uw voertuig binnen de 15 dagen opnieuw voorrijden bij de keuring. Zolang de gebreken niet hersteld zijn, mag het voertuig zich niet meer op de openbare weg begeven, behalve voor proefritten of om naar de keuring te rijden.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Een standaardkeuring voor benzine personenwagens kost 38,90 euro. Houd er rekening mee dat extra controles, zoals bv. een milieukeuring, bijkomende kosten met zich meebrengen. Die extra controles staan ook vermeld op uw keuringsbewijs.
Hoelang duurt een APK keuring ongeveer? De duur van de APK check van een auto is gemiddeld ongeveer 20 minuten. In deze tijd wordt een vast lijstje met keuringspunten door de APK keurmeester doorgenomen. Punten waarop jouw auto APK gekeurd moet worden zijn verkeersveiligheid, milieu en registratie.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
Hoe word je een APK Keurmeester? Om APK Keurmeester te worden moet je een achtergrond hebben als autotechnicus of automonteur. Hiervoor bestaat een driejarige MBO opleiding die je de ervaring geeft die je nodig hebt om als autotechnicus en als APK Keurmeester aan het werk tegaan.
De eerste van de periodieke keuring dient plaats te vinden ten laatste op de datum waarop het voertuig 4 jaar wordt. Nadien bedraagt de basisperiodiciteit tussen de opeenvolgende periodieke keuringen in principe 1 jaar.
Met andere woorden: hoe later je bent, hoe meer je betaalt. De meerprijzen voor de technische controle verschillen per regio, maar hou rekening met toeslagen tussen 8,80 en… 50,30 euro. Bepaalde automobilisten zien de kostprijs voor hun autokeuring dus verdubbelen.
Gebreken aan de werking, staat en bevestiging van onderstaande opgesomde lichten, aanwezig op alle personenwagens, krijgen nu nog een groen keuringsbewijs met vermelding van de gebreken, maar leiden vanaf 1 oktober 2021 tot een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 15 dagen: Standlichten. Dagrijlichten.
Je betaalt een toeslag
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Een herkeuring stijgt van 13,20 euro naar 13,80 euro en een tweedehandskeuring, inclusief aanvraag tot inschrijving en update van de CarPass, kost je binnenkort 76,60 euro.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Uitstel vragen is helaas niet mogelijk.
Weet dat het voor de autokeuring niet uitmaakt wie het voertuig aanbiedt bij de keuring. Een familielid, vriend of kennis mag dit zeker in uw plaats doen.
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn.