Een functioneringsgesprek is een toekomstgericht gesprek tussen jou en je leidinggevende. Tijdens het functioneringsgesprek hebben jullie het over hoe jij je werkt doet, maar ook over de onderlinge samenwerking. Je bespreekt wat de verbeterpunten zijn en hoe jullie hier aan kunnen werken.
Naast het feitelijke functioneren kunnen onderwerpen als ontwikkelpunten, ambities, groeimogelijkheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, sfeer, aansturing door de leidinggevende, motivatie, etc. aan de orde komen. De afspraken die hierover gemaakt worden moeten vastgelegd worden.
De kenmerken van een functioneringsgesprek
Het belangrijkste kenmerk van een functioneringsgesprek is dat het tweerichtingsverkeer is. De medewerker en de leidinggevende kunnen hun mening en wensen naar voren brengen. Het gesprek is gebaseerd op gelijkwaardigheid in de zin van gelijkwaardige gesprekspartners.
Belangrijkste vuistregel is dat je daadwerkelijk luistert. Laat je medewerker als eerste aan het woord. Laat hem ongestoord zijn mening geven over hoe het gaat en hoe hij denkt beter te kunnen presteren. Stimuleer hem door door te vragen en geregeld samen te vatten.
Een 1-op-1-gesprek is dé manier om je medewerkers te leren kennen, om vertrouwen, begrip en respect op te bouwen, om oprechte interesse in je medewerkers te tonen en om altijd op de hoogte te zijn van wat er leeft op de werkvloer.
Wat is het belangrijkste dat je komende week gaat doen? Hoe kan ik helpen te zorgen dat jou dat gaat lukken? Hoe productief ben je op dit moment? (Wat kunnen we doen om dat te verbeteren?) Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk makkelijker te maken?
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Reserveer ruim een uur voor het gesprek, niet veel langer. Een functioneringsgesprek dat langer dan 1,5 uur duurt is eigenlijk te lang. Laat het gesprek nooit langer dan 2 uur duren, dat roept alleen maar vermoeidheid en onbewuste irritatie op. Plan indien nodig een vervolggesprek.
Juridisch gezien kun je een functioneringsgesprek niet opleggen of verplichten. Er staat niets in het arbeidsrecht over het feit dat een functioneringsgesprek een verplicht element zou zijn. Er staat ook niets in de wet opgetekend over het feit dat weigering reden zou zijn voor ontslag.
In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
De boodschap moge helder zijn: zeg het wanneer je prestaties lijden en/of je persoonlijk lijdt onder een te hoge werkdruk. Start dat gesprek met je baas. En wees niet bang: dat hoeft helemaal geen vervelend gesprek te zijn. Het kan juist heel prettig zijn en je doen groeien in aanzien bij je leidinggevende.
Jij en je leidinggevende zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van plezier en bevlogenheid in het werk. Het is belangrijk dat je aangeeft wat voor zaken er spelen bij jezelf, tussen jou en andere collega's en waar je tegenaan loopt tijdens je dagelijkse werkzaamheden.
Als teamleider stuur je een team van medewerkers aan. Je maakt en bewaakt de planning, verdeelt taken en zorgt ervoor dat het werk goed uitgevoerd wordt. Als teamleider ben je de schakel tussen de collega's in je team en het management van het bedrijf waar je werkt.
Voor iedereen die zo een call in moet of moet groeien als professional: Hoe vind je zélf dat het gaat? is een onmisbaar en hilarisch boek voor iedereen die zich staande probeert te houden op het werk. In het onderwijs, in de 'recruitment', in de rechtspraak, in de zorg, in de media of waar dan ook.
Werknemers hebben, na verzoek, het recht binnen 4 weken inzage te krijgen in hun personeelsdossier (art. 35). Ze mogen ook de gesprekverslagen van hun functioneringsgesprek inzien en bestuderen.