Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen.Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby's etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Met jij-teksten je doelgroep aanspreken
Spreek je doelgroep aan met jij of u, al naar gelang je doelgroep aangesproken wil worden, maar gebruik altijd enkelvoud. Altijd. Want bij 'jullie' of 'u allemaal' hebben ze alsnog het gevoel dat je de ander bedoelt. Bijkomend voordeel is dat jij en u genderneutraal zijn.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. De karakteristieke overeenkomsten formeren een doelgroep uit een groep individuele mensen. Als deze overeenkomsten passen bij een aanbod van een bedrijf, kan dit worden gezien als een doelgroep.
Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: 'Een van de voordelen is …. ' , in plaats van 'een van de voordelen kan zijn …. ' Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
Met je klanten in gesprek gaan en relevante vragen stellen. Je kunt zelfs een korte enquête opstellen om meer over ze te weten te komen. Je klanten online bestuderen. Bekijk de social media profielen van je fans op bijvoorbeeld Facebook, om zo te zien wat er in hun leven speelt.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Een doelgroep is een bepaalde groep uit de samenleving waar jij je producten en/of diensten op wilt richten. Dat kunnen ouderen zijn, jongeren, kinderen, vrouwen, mannen, maar ook mensen met specifieke huidproblemen als acne of psoriasis. Je kunt je doelgroep verdelen in een hoofddoelgroep en diverse subdoelgroepen.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Geografische criteria (opsplitsen markt in geografische eenheden). Demografische criteria (criteria rondom bevolkingssamenstelling en - opbouw). Psychografische criteria (levensstijl en persoonlijkheid). Gedragscriteria (kennis, houding en gebruik).
Het MDC model is een hulptool bij het proces van positioneren. Het idee achter het MDC model is dat de organisatie eerst duidelijk de identiteit van hun merk communiceert. Vervolgens dient de organisatie een weloverwogen keuze te maken welke aspecten van de identiteit benadrukt moeten worden en welke niet.
De Brand Key is een model dat je kunt gebruiken voor het positioneren van een merk. Het model kent verschillende vormen en namen (bijvoorbeeld 'Brand Box') en de oorsprong ervan is daardoor niet geheel duidelijk.
Door een positioneringsmatrix te maken kan er een duidelijk beeld worden ontwikkeld van zowel de bestaande als gewenste positionering. Het is belangrijk om van te voren de bestaande positionering in kaart te brengen zodat je een beeld hebt van de huidige situatie.
Levensstijl is een intrapersoonlijke factor in de verklaring van het consumentengedrag en kan gemeten worden door te kijken naar de wijze waarop mensen hun geld en hun tijd besteden. Toch wordt ook hierbij kritiek geleverd op de meetbaarheid.
Zo worden 'doelgroeptypen' (waaronder vergelijkbare, aangepaste, in-market- en affiniteitsdoelgroepen) nu 'doelgroepsegmenten' genoemd en is 'remarketing' nu 'uw gegevens'. Meer informatie over de updates van termen en woordgroepen in doelgroepen.