Goed werkgeverschap (volgens de wetgeving) houdt in dat je je als werkgever goed dient te gedragen ten opzichte van jouw medewerker. Je weegt dus ook de belangen van je werknemer mee in de keuzes en afwegingen die je maakt.
Goed werknemerschap is een arbeidsrechtelijke term, die de verplichtingen van de werknemer regelt zoals het goed werkgeverschap (dat een stuk bekender is) voor de werkgever geldt. Het houdt simpelweg in dat de werknemer zich binnen de arbeidsrelatie als een 'goed werknemer' moet gedragen.
Het goed werkgeverschap houdt in dat een werkgever zich ten opzichte van zijn werknemer goed moet gedragen. Hij moet bijvoorbeeld het salaris op tijd betalen, zorgen voor een veilige werkplek en een aantal vrije dagen per jaar geven.
Bijvoorbeeld wanneer de werkgever discrimineert, intimideert, valse gronden voor ontslag aanvoert of grovelijk de verplichtingen niet nakomt die voortvloeien uit de arbeidsovereenkomst.
Denk aan wifi, een goede bank, een bar, een pingpongtafel, een game-console, sportfaciliteiten, tot aan hospitality-medewerkers. Dit zijn dé zaken waarmee een werkgever de aantrekkelijkheid goed kan etaleren.
Een aantrekkelijke werkgever zorgt voor zelfstandigheid en flexibiliteit. Medewerkers willen zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid mogen nemen. Evenals flexibiliteit om zelf keuzes te maken binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Zo zijn diefstal, verduistering of bedrog voorbeelden van ernstig verwijtbaar handelen. Ook het structureel niet nakomen van re-integratieverplichtingen kan onder omstandigheden leiden tot ernstig verwijtbaar handelen door de werknemer.
De redelijke opdracht is een opdracht waarvan in het kader van goed werknemerschap (art. 7:611 BW) kan worden verwacht dat dit 'bij' de arbeidsovereenkomst hoort.
Volgens de wet moet je goed zorgen voor je werknemers. Dat betekent dat je voorziet in een veilige en gezonde werkplek, de juiste werkmiddelen en instructies om veilig te werken. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden, verzuimbegeleiding en preventie. Dat is je zorgplicht.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Eenzijdige wijziging alleen bij zwaarwegend belang
Met een eenzijdig wijzigingsbeding heeft uw werkgever het recht om de arbeidsovereenkomst eenzijdig te wijzigen. Uw werkgever mag echter niet zomaar eenzijdig een aanpassing doen in uw arbeidsvoorwaarden. Er moet namelijk sprake zijn van zwaarwichtige belangen.
Rechter: de cao weegt zwaarder
Als een werkgever zelf afspraken maakt met zijn werknemers, dan zijn die van een lagere orde dan de verplichtingen die voortvloeien uit de cao. En als de zelfgemaakte afspraken in strijd zijn met de cao, dan geldt de cao.
Het gebeurt daarom wel vaker dat een werkgever een werknemer die ontslag wil nemen, tracht op andere gedachten te brengen. Toch kan een werkgever een ontslag niet als zodanig weigeren. Het ontslag is niets meer dan de eenzijdige wilsuiting van één van de contractspartijen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Een verstoorde arbeidsverhouding betekent dat de werknemer in beginsel wel geschikt is om de werkzaamheden te verrichten, maar dat de relatie tussen beiden partijen zodanig is verstoord dat het nog langer uitzitten van de arbeidsovereenkomst eigenlijk voor niemand echt goed is.
Verwijtbaar handelen of nalatigheid is een reden om uw werknemer te ontslaan. Een voorbeeld hiervan is een werknemer die diefstal pleegt of een redelijke opdracht tot overwerk weigert. De situatie moet zo ernstig zijn dat er niet van u verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
2. Slechte managers micromanagen iedereen. Managers die voortdurend updates willen en elke keer vertellen hoe iemand z'n job moet doen, drijven werknemers tot wanhoop. Ze bedoelen het wellicht niet slecht, maar geven de indruk dat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel en twijfelen aan hun vaardigheden.
Praat met uw leidinggevende of werkgever. Praat met uw leidinggevende of werkgever over de werksfeer. Soms is dat genoeg om samen tot een oplossing te komen. Laat u niet onder druk zetten door uw werkgever om akkoord te gaan met bepaalde afspraken.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.