De server voor inkomende e-mail van een IMAP-account kan ook de IMAP-server worden genoemd. Als uw e-mailprovider bijvoorbeeld example.com is, is de server voor inkomende e-mail waarschijnlijk imap.example.com. Schakel dit selectievakje in als u het poortnummer na het serveradres wilt kunnen bewerken.
Handleiding e-mail instellen met IMAP
Afhankelijk van het type e-mailprogramma kun je hier je volledige naam invullen of enkel het e-mailadres dat je wilt instellen. Veel e-mailprogramma's gebruiken dit onder meer als weergavenaam voor uitgaande e-mailberichten. Vul de gebruikersnaam in.
Controleer of de IMAP server en poort correct zijn. De meeste IMAP poorten zullen 993 of 143 zijn. Controleer of de server voldoet aan de technische vereisten voor verbinding via IMAP en SMTP. Het kan zijn dat uw IT-team alleen bepaalde IP-adressen toestaat om verbinding te maken met uw inbox.
Om te zien welk protocol je gebruikt dien je naar de account instellingen van je mail app of programma te gaan. Daar zie je dan staan IMAP, POP. Meestal kun je dit ook zien door in te loggen op de webmail. Als al je mail daar netjes aanwezig is en het zelfde als in je mailprogramma, maak je gebruik van IMAP.
IMAP staat voor 'Internet Message Access Protocol' en is een protocol dat je e-mails binnenhaalt. Het grootste voordeel van IMAP is dat je e-mails op de mailserver blijven staan, waardoor je je e-mailberichten vanuit verschillende locaties kunt lezen.
Met IMAP kun je jouw e-mail op meerdere locaties en apparaten lezen. Je e-mail wordt veilig bewaard op de server waardoor je disk ruimte bespaart op je telefoon of computer. E-mails die per ongeluk in je SPAM map terecht zijn gekomen kun je gemakkelijk terugvinden en verplaatsen naar je Postvak In.
Het is mogelijk dat uw firewall, antivirus of netwerkinstellingen uw e-mailprogramma blokkeren. Schakel uw firewall en antivirus tijdelijk uit en probeer het opnieuw. Op een computernetwerk kunnen bepaalde poorten geblokkeerd zijn. Probeer op een ander netwerk verbinding te maken, bijvoorbeeld via uw mobiele provider.
Antwoord Wanneer u wel email kunt ontvangen, maar niet kunt verzenden, dan is de kans groot dat uw internetprovider de standaard uitgaande mailpoort 25 blokkeert.
Met IMAP hebt u vanaf elk apparaat toegang tot uw e-mail, waar u ook bent. Wanneer u een e-mailbericht leest met IMAP, wordt het niet daadwerkelijk gedownload of opgeslagen op uw computer. in plaats daarvan leest u het vanuit de e-mailservice.
Webmail werkt op mailserver, de e-mail die u ziet in de webmail staan dus op de mailserver. Outlook en andere e-mail programma's staan op uw computer. Een e-mail programma wordt ingesteld om de e-mail van de mailserver op te halen. Standaard wordt de e-mail dan ook van de mailserver verwijderd.
server: smtp.ziggo.nl
@ziggo.nl.
Als u al een e-mailadres en wachtwoord gebruikt om u aan te melden bij Microsoft-apparaten en -services zoals de hierboven vermelde items, hebt u al een Microsoft-account. Een van de voordelen van een Microsoft-account is dat u zich met één wachtwoord bij al uw Microsoft-services kunt aanmelden.
Als je inlogt in de webmail van jouw mailaccount kan je links onderaan het scherm zien hoeveel ruimte je verbruikt hebt. Je kunt dan controleren of je Prullenbak geleegd moet worden waardoor jouw mailbox weer ruimte krijgt om mails te ontvangen. De button Verwijderen in de webmail werkt niet als de mailbox vol zit.
De standaardperiode is 30 dagen.
E-mails kunnen om de hieronder genoemde redenen verdwijnen of verdwijnen uit de inbox van Outlook: Een probleem in Configuratie-instellingen: Als er een probleem is in de POP- of IMAP-instellingen van uw Outlook-account of als u de POP of IMAP verkeerd hebt ingesteld, kunnen de e-mails van het Outlook-inbox verdwijnen.
Werken met IMAP
Als je IMAP (Internet Message Access Protocol) gebruikt en je stelt het in op een apparaat naar keuze, dan blijft je e-mail bewaard op de server. Je kunt je e-mail op meerdere apparaten instellen en je e-mailberichten en mappen zijn gesynchroniseerd.
Of gebruik je hiervoor een smartphone of tablet? Kies dan voor IMAP bij de e-mailserverinstellingen. Het maakt niet uit of je inlogt via mail.ziggo.nl op Ziggo Mail, een e-mailprogramma zoals Outlook 2013 of via je computer, tablet en smartphone. Je hebt altijd toegang tot al je e-mailberichten.
In Outlook moet een POP3-account altijd eerst helemaal worden verwijderd om daarna opnieuw als IMAP-account te kunnen worden toegevoegd. Dit laatste is niet altijd zonder gevaren. Bij het verwijderen van een POP3-account worden namelijk ook de berichten verwijderd.