Betekenis in een boekhouding:Debet en
Als een bankrekening gedebiteerd wordt, bedoelt men dat het tegoed van de klant minder wordt. Dat is bekeken vanuit de boekhouding van de bank.
Debet is een typische boekhoudterm, deze term wordt gebruikt om aan te geven dat er een toename plaatsvind, dit kan zijn een toename van een bezitting of een vordering of de toename van kosten.
Een debetkaart is een betaalkaart waarmee een betaling of geldafhaling vrijwel onmiddellijk van je zichtrekening gaat of "gedebiteerd" wordt. Je kan er op vele plaatsen mee betalen. Na de betaling wordt het bedrag van jouw rekening afgehaald en overgeschreven naar de rekening van de handelaar.
Als een bankrekening gecrediteerd wordt, bedoelt men dat er geld op komt. Dat is bekeken vanuit de boekhouding van de bank; in de boekhouding van de rekeninghouder wordt zijn rekening bank in feite gedebiteerd.
Op het moment dat je dus geld op de bank stort, gaat er dus geld weg uit de organisatie (debet). Op het moment dat je dit geld ergens aan uitgeeft, betaalt de bank het geld weer terug en komt het dus binnen (credit).
Bij toename bezit: rekening van bezit debiteren. Bij afname bezit: rekening van bezit crediteren. Bij toename schuld: rekening van schuld crediteren.
Debit en credit in balans
Op de balans zijn debet en credit altijd gelijk.
Het banksaldo kan zowel positief als negatief zijn. Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt. Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt.
Debet staat voor de bezittingen en credit staat voor de schulden en eigen vermogen. De balansposten die meestal debet staan zijn als volgt: Auto's. Machines.
Debet en credit zijn simpelweg de twee zijdes van de balans. Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren.
Aan de rechterkant zie je 'credit'. Hieronder vallen alle schulden. Dit kunnen 'echte' schulden zijn, maar ook openstaande facturen die nog door het bedrijf betaald moeten worden.
Debet betekent zoiets als 'hij moet betalen', credit staat voor 'hij leent uit'. Daaraan valt al een beetje af te leiden op welke plek de debiteuren (van wie je nog geld krijgt) en crediteuren (die je nog moet betalen) komen te staan. De debiteuren staan bij debet, de crediteuren bij credit.
De kosten rekening is de debet kant. De kosten afschrijving rekening is de credit kant.
Een debiteur is iemand van wie je nog geld krijgt.Crediteuren zijn de personen van wie je facturen ontvangt en die je moet betalen.
Met een creditfactuur geef je aan dat de klant de factuur niet of slechts gedeeltelijk hoeft te betalen. Op een creditfactuur staat 'creditfactuur' en bij de factuurregels staat een negatief bedrag, wat betekent dat je klant het bedrag niet hoeft te betalen.
Wat is eigen vermogen nu precies? In essentie is eigen vermogen het saldo van de bezittingen ('activa') en schulden ('passiva') van je eigen onderneming of organisatie. Pak de jaarrekening er eens bij, dan zie je links op de balans je bezittingen, zoals inventaris, vorderingen en banksaldo.
Een creditfactuur wordt vaak gezien als het tegenovergestelde van een normale factuur. Het verschil tussen deze twee soorten facturen is dat een creditfactuur een negatief bedrag vermeldt. Dit betekent dat het bedrag dat eerder op de oorspronkelijke factuur stond vermeld, wordt gecorrigeerd.
Je moet dus een boekhouding bijhouden, maar hoe moet je dat doen? Dat mag je vanuit de Belastingdienst in principe zelf weten. Je mag dit bijvoorbeeld doen met pen en papier, of in een Word-bestand, de keus is aan jou. Maar de beste manier om je boekhouding bij te houden is met een online boekhoudprogramma.
De winst van je bedrijf staat in principe niet als specifieke post op de balans. Als er wel winst op de balans staat, dan betekent dit dat deze winst nog niet is verdeeld. De aandeelhouders moeten dan nog stemmen en besluiten over de bestemming van de winst.
Een debiteur is een ander woord voor een klant die u geld verschuldigd is. U stuurt dus een factuur naar een debiteur voor geleverde producten/diensten. Een crediteur is een leverancier aan wie u geld verschuldigd bent.
Het bedrag dat jouw onderneming eerder in rekening heeft gebracht bij je klant kun je op deze manier aanpassen. Jouw onderneming krijgt door het versturen van een creditnota een betalingsverplichting aan je klant. Een creditnota is dus een factuur waarmee je een factuurbedrag kwijtscheldt.
Debet en credit
De aanduiding "debet" of "credit" moet worden verstaan vanuit degene die de boekhouding voert. Op een bankafschrift is dat dus de positie van de bank. Credit is een verplichting van de bank, dus een positief saldo voor de rekeninghouder. Debet is een negatief saldo van de rekeninghouder.
Debet – credit
De omzet wordt altijd op de creditzijde (de rechterzijde) geboekt en de kosten worden op de debetzijde (de linkerzijde) geboekt. Als de omzet hoger is dan de kosten (en er sprake is van winst), dan staat deze winst op de debetzijde op de winst-en-verliesrekening.