Wat is een S Tronic? S Tronic is een automatische versnellingsbak, nagenoeg gelijk aan de DSG, van Audi. Wat de DSG is voor de Volkswagen en Seat, is de S Tronic voor Audi. Een DSG (DirektSchaltGetriebe of Direct Shift Gearbox) is een vernuftige automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling.
Zowel S-Tronic als Tiptronic zijn automatische transmissies van het merk Audi, meer bepaald is S-Tronic Audi's naam voor hun eigen versnellingsbak met dubbele koppeling, terwijl Tiptronic Audi's naam is voor hun eigen versnellingsbak met automatische koppelomvormer en enkele koppeling.
S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling. Dan schakelt u over naar de S-stand. Uw auto ontwikkelt een opmerkelijk temperament met S tronic.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.
Tijdelijk levert Audi de S tronic-automaat zonder meerprijs op de Audi A4 Limousine & Avant, de Audi A5 Sportback, Coupé & Cabriolet, de Audi A6 Limousine & Avant, de Audi A7 Sportback en de Audi Q5. De Audi A8 & A8 L krijgen desgewenst kosteloos een tiptronic-automaat met koppelomvormer.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco. Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel "S-Tronic" genoemd in nieuwere modellen).
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
Met Audi drive select is het autokarakter effectief aan te passen aan de rijsituatie, de wegconditie en de persoonlijke voorkeuren. Instellen van de autokarakteristiek met behulp van de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual.
Dankzij de zeventraps automaat kan Adaptive Cruise Control samen met 'Stop & Go' de auto volledig tot stilstand brengen en weer laten optrekken als de file binnen drie seconden weer op gang komt. Een andere nieuwe optie is Remote Start via de FordPass App.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling. De ene koppeling voorziet in de even versnellingen, de andere koppeling voorziet in de oneven versnellingen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte onderdelen, want je kunt de bak vervangen voor een nieuwe, maar ook voor een gereviseerde versnellingsbak.
Audi levert een groot aantal modellen tijdelijk standaard met een S tronic-automaat met dubbele koppeling. De extreem snel en soepel schakelende transmissie is zonder meerprijs beschikbaar op de TFSI benzine- en TDI dieselmotoren in de Audi A4, A5, A6, A7 en Q5.
De conventionele automatenbak werkt met trappen. Zo heb je een 4-traps, 5-traps, 6-traps of 7-traps automaat. Een beetje vergelijkbaar met de handgeschakelde bak. Er zijn uiteraard ook wel uitzonderingen met meer trappen, maar komen minder vaak voor.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.