Wat vindt Generatie Y belangrijk? In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authentiek zijn belangrijk. De millennials willen alles op hun eigen manier doen.Ze willen volgens WerkXYZ flexibel werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen.
Generatie Y zal op zoek gaan naar werkgevers die voldoen aan hun eigen normen en waarden. Werken bij? s moeten zich concentreren op het communiceren van hun visie en missie met nieuwe werknemers, maar ook duidelijk via social media laten zien wat het verschil is met andere vergelijkbare organisaties.
Kenmerken Generatie Y
hecht veel waarde aan vrijheid, zelfontplooiing en ontwikkeling. is flexibel, maar veeleisend. vindt dat het draait om doén, niet om wannéér werk gedaan wordt. geeft waardering, sfeer en uitdaging vaak een hogere prioriteit dan salaris.
Ambities. Hoewel ze veelal beschreven worden als lui en op zichzelf gericht, hebben millennials wel degelijk sterke ambities. Ze willen zichzelf graag voortdurend vernieuwen en verbeteren en beter worden in wat ze doen, net zoals ze gewend zijn van de technologische ontwikkelingen waarmee ze opgegroeid zijn.
Het verschil tussen de twee generaties is dat generatie Y geboren is voor het digitale tijdperk en zich nog een maatschappij zonder internet kan voorstellen. Voor de generatie Z is het internet totaal vanzelfsprekend, zij kunnen zich geen leven zonder voorstellen.
patatgeneratie, pejoratieve aanduiding voor jonge sporters die veel ongezond voedsel (patat, hamburgers e.d.) tot zich nemen, waardoor hun prestaties verminderen. Deze term werd begin jaren tachtig gelanceerd door de vroegere Ajax-trainer Leo Beenhakker.
graag kennis deelt, altijd en met iedereen, en niet alleen als het moet of uit eigenbelang. meer lijkt beïnvloed door de (vorige) economische crisis dan generatie Y. meer belang hechten aan zekerheid op de lange termijn. minder bereid is risico's te nemen.
Ze vinden zelfontplooiing belangrijk en willen werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen. Ze zijn prestatiegericht. In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authenticiteit belangrijk.
Millennials zijn gemotiveerd door flexibiliteit in waar en wanneer ze werken. Ze willen graag een prestatie leveren, maar ook graag tijd spenderen buiten kantoor. Ze weten hoe te multitasken, kennen het internet door en door, en hun locatie boeit hen veel minder dan wat ze presteren.
Millennials zijn erom gekend dat ze opgroeiden in een periode van gigantische technologische vooruitgang. Het is deze generatie die de overstap maakte naar de computer, het internet, social media en smartphones. Dat maakt dat zij veel beter overweg kunnen met technologie dan vorige generaties.
Millennials gebruiken social media vooral om contact met vrienden te onderhouden en berichten te delen. De generatie stroomt langzaam weg van Facebook en is vandaag de dag vooral te vinden op Instagram. Ook YouTube, Pinterest, Twitter en Snapchat zijn populair onder millennials.
Millennials voelen zich sterk verbonden met anderen, hun werk en met de wereld. Wat kenmerkend is voor de millennials vergeleken met andere generaties, is dat ze over het algemeen minder schroom hebben om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen.
Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt.
De millennials, ofwel Generatie Y, worden vaak gedefinieerd aan de hand van hun geboortejaar. Veel onderzoekers kennen het jaar 1981 toe als eerste, en 2001 als laatste geboortejaar van deze generatie. Toch zijn er bronnen die bijvoorbeeld de jaren 1975 en 1990 als tijdspanne aangeven.
Babyboomers: geboren tussen 1941-1955. Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y: geboren tussen 1986 – 2000.
Millennials willen nieuwe dingen leren
'Nieuwe dingen leren' staat voor de jongeren met stip op één. Dat wil niet zeggen dat ze genoegen nemen met een hongerloontje, zolang er maar genoeg te leren valt. Een goed salaris staat namelijk op de tweede plek. Op drie staat “precies weten wat er van me wordt verwacht”.
Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955)
De Babyboomgeneratie is geboren tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog. Zij groeiden op in een tijd van wederopbouw en ongekende welvaartsstijging. Babyboomers hebben veel maatschappelijke vernieuwing gebracht, met hun nadruk op zelfontplooiing en een vrije moraal.
Het leerproces van Gen Z
Uit recentelijk onderzoek door Motivaction blijkt dat ruim een kwart van de Gen Z'ers de voorkeur geeft aan leren via YouTube (29%) en dat 21% kiest voor andere apps of interactieve games.
Wanneer je tussen 1980 en 1995 geboren bent, ben je een millennial. Deze generatie is opgegroeid in een tijd waarin er veel is veranderd in de technologie. Dat maakt ook dat ze hier goed mee overweg kunnen.
We zijn met twee miljard, verspreid over de hele wereld en we zijn allemaal geboren tussen 1980 en 2000.
Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd, vertegenwoordigt in Nederland zo'n 3 miljoen personen van 25-39 jaar. De top 3 op het gebied van social media gebruik in deze groep is: Whatsapp (91%), het aanhoudend populaire Facebook (71%) en Instagram (60%). Opvallend is het gebruik van TikTok.
Volgens sommige sociologen groeit er ongeveer elke 15 jaar een nieuwe generatie kinderen op. Zij hebben een paar dingen gemeen en vormen daarom één generatie.