Slimmer is: bereken je van tevoren hoeveel laadvermogen nodig is. Reken voor de persoonlijke bagage ongeveer 30 kg per persoon en voor de toebehoren circa 100 kg. Kom je laadvermogen tekort, dan kun je bij veel moderne caravans de aslast laten verhogen. Andersom (de aslast verlagen) kan ook.
Belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto. De beladen auto is het gewicht van de auto inclusief het gewicht van alle inzittenden en bagage.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
U mag met een auto: iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (leeg gewicht + laadvermogen).
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Wanneer jouw caravan te zwaar beladen is vergroot je de kans op slingeren. Daarbij krijgen de banden het zwaarder te verduren, wat bij een (te) lage bandenspanning zelfs kan leiden tot een klapband. De overbelading heeft natuurlijk ook gevolgen voor de caravan zelf, die daar niet op gebouwd is.
Een mover weegt gemiddeld tussen de 28 en 37 kilogram (gewicht zonder accu, acculader en andere benodigdheden). Het gewicht van een accu met acculader zit zo tussen de 2,1 en 29 kilogram. Het rangeersysteem zal nauwelijks invloed hebben op het rijgedrag van de caravan.
De beladen caravan mag niet zwaarder zijn dan 75% van het gewicht van de beladen auto. Verder geldt: hoe zwaarder het trekkende voertuig en hoe lichter de caravan, des te beter de combinatie zich houdt op de weg. De truc is dan ook om eerst de ruimte in de auto te benutten, voordat je de caravan vol pakt.
De normale berekening is: maximaal toelaatbaar gewicht minus ledig gewicht is laadvermogen.
25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro. Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
Wat weegt een caravan luifel? Het gewicht van het luifel doek is circa 8 kg.
Het nieuwe lichtgewicht. Dankzij EPP materialen, slimme sandwich bouwmethode, revolutionaire Multi Core constructie en de interactie van innovatieve frame en chassis technologieën, is de Travelino is een volledige 4 persoons caravan van 750 kg leeggewicht en een maximum toelaatbaar gewicht van 900 kg.
De Mover SE is geschikt voor gebruik op éénassige caravans met een totaal gewicht tot 1800 kg, de Mover TE voor gebruik op twee-assige caravans met een totaal gewicht tot 2250 kg. De Mover SE / TE weegt ca.33 kg.
Gezien het gewicht van uw caravan is vrijwel elke mover voor uw caravan toepasbaar. De meeste movers zijn geschikt tot een gewicht van 1800Kg.
De levensduur van een mover ligt grofweg tussen de 7 en 10 jaar, maar is afhankelijk van het merk en het model, de degelijkheid van het product, een goede montage en hoe intensief en hoe vaak de mover gebruikt wordt.
Wanneer is sprake van overbelading? Een voertuig geldt als te zwaar beladen als: het in totaal meer dan 50 ton weegt. het meer weegt dan is toegestaan volgens het kenteken.
Natuurlijk is een sterkere trekker altijd leuker maar lang niet altijd nodig of zinvol. Iets vaker terugschakelen en rijden met een iets lagere snelheid is helemaal niet erg. Waarschijnlijk zelfs veel veiliger! Elke brandstofmotor heeft bij het trekken van een caravan een hoog verbruik en stoot dus veel CO2 en NOx uit.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Een toerengebied van 2.000-2.500 toeren is dan motorisch een betere keuze. Meer toeren is ook wat smering en koeling betreft gunstiger en maakt de motor minder ontvankelijk voor inwendige vervuiling.