Vragen kennen een hiërarchie
De onderzoeksfunctie vormen dus een hiërarchie: 1) definiëren, 2) beschrijven, 3) vergelijken, 4) evalueren, 5) verklaren en 6) ontwerpen.
We onderscheiden verschillende methoden van onderzoek. De belangrijkste zijn: kwantitatief onderzoek (bijv. enquêtes), kwalitatief onderzoek (bijv. interviews), explorerend (beschrijvend) onderzoek en experimenteel onderzoek.
Er worden gewoonlijk verschillende soorten kwalitatieve onderzoeksmethoden gebruikt, zoals diepte-interviews, focusgroepen, etnografisch onderzoek, inhoudsanalyse en casestudy-onderzoek.
In je doelstelling (of onderzoeksdoel) van je scriptie leg je uit wat je met je onderzoek wilt bereiken en waarom je het onderzoek uitvoert. Je bepaalt je doelstelling op basis van je probleemanalyse en probleemstelling.
Kenmerken zijn de eigenschappen van de eenheden waarover je uitspraken doet op basis van de onderzoeksresultaten. Soms zijn deze verhuld verwoord: verschil tussen jongens en meisjes, dan gaat het om de eenheden kinderen of jongeren.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is. Veelgebruikte kwalitatieve dataverzamelingsmethoden zijn interviews met open vragen, kwalitatieve observaties en literatuurstudies over concepten of theorieën.
Voor antwoorden op complexere vragen zul je moeten analyseren, door verschillende gegevens te combineren en te interpreteren. Het interpreteren van gegevens en kennis om te komen tot antwoorden noemen we de analyse.
Literatuuronderzoek (ook literatuurstudie of literature review genoemd) is een methode om bestaande kennis over je onderwerp of probleemstelling te verzamelen. Deze kennis vind je in verschillende bronnen, zoals wetenschappelijke tijdschriftartikelen, boeken, papers, scripties en archiefmateriaal.
Bij validiteit gaat het om de vraag of de resultaten uit jouw scriptie wel juist zijn en of je op basis hiervan harde conclusies kunt trekken. Zo corresponderen de resultaten van een valide onderzoek met de werkelijke eigenschappen, fenomenen en variaties in de fysieke en sociale wereld.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
De onderzoeksvraag is de vraag die gedetailleerd beschrijft waar jouw onderzoek zich op focust. De onderzoeksvraag is de vraag die volgt op je hoofdvraag. De hoofdvraag geeft in zeer brede zin richting aan je onderzoek.
Het vermogen om nauwkeurig en secuur te werken is van essentieel belang tijdens het doen van onderzoek, maar is daarnaast ook van belang voor andere taken die je uitvoert. Met een goed oog voor detail zul je belangrijke informatie niet snel over het hoofd zien en maak je minder snel fouten.
Onderzoek begint met een vraagstelling of probleemstelling. Voor vraagstelling wordt ook wel de term 'hoofdvraag' gebruikt. Je hoofdvraag kun je eventueel opdelen in deelvragen. Op basis van de belangrijkste begrippen in je vraagstelling ga je op zoek naar informatie.
Een onderzoeksplan bestaat uit twee delen: Je probleemoriëntatie met hierin je doelstelling, probleemstelling en onderzoeksvragen. Dit onderdeel beschrijft wat je wilt onderzoeken en waarom. Je onderzoeksopzet met hierin je onderzoeksmethoden en onderzoeksontwerp.
Kwalitatief onderzoek is bijna altijd het beginpunt als u nieuwe problemen en kansen aan het licht wilt brengen. Later kunt u dan gedetailleerder onderzoek uitvoeren. Kwantitatieve gegevens bieden u meetwaarden om afzonderlijke problemen en kansen te bevestigen en doorgronden.
Exploratief onderzoek (exploratory research) is een flexibel type onderzoek waarbij je vragen probeert te beantwoorden die nog niet eerder uitgebreid onderzocht zijn. Dit type onderzoek is meestal kwalitatief van aard, maar een exploratief onderzoek met een grote steekproef kan ook kwantitatief zijn.