Het is een vorm van kwalitatief onderzoek waarbij een groep personen samenkomen. De leider (onderzoeker) van de focusgroep zorgt voor een discussie en stelt vragen aan de groep over een bepaald onderwerp.
Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode, wat betekent dat je een doelbewuste steekproef neemt (dit in tegenstelling tot een aselecte steekproef zoals bij een kwantitatief onderzoek). Het hangt af van het doel of één focusgroep voldoende is, of dat er meerdere focusgroepen georganiseerd moeten worden.
Voordelen zijn onder andere: groepsdynamiek kan discussie, het delen van ideeën en debatten bevorderen . Ze bieden een breed scala aan gedeelde ervaringen van mensen met vergelijkbare kenmerken, bijvoorbeeld mensen met vergelijkbare gezondheidsproblemen of zorgprofessionals die uw digitale product gebruiken.
Soorten focusgroepen. Er zijn drie hoofdtypen focusgroepen: traditionele face-to-face focusgroepen, online/virtuele focusgroepen en hybride focusgroepen.
Wat is een focusgroep? = Een focusgroep is een groepsgesprek waarbij een kleine groep mensen onder leiding van een moderator discussieert over de onderwerpen die door de moderator worden aangereikt. De interactie tussen de deelnemers is een essentieel onderdeel van de focusgroep.
Swiss TPH - Fact Sheet Society, Culture and Health 1. Wat is een FGD? Een Focus Group Discussion (FGD) is een kwalitatieve onderzoeksmethode en dataverzamelingstechniek waarbij een geselecteerde groep mensen een bepaald onderwerp of probleem diepgaand bespreekt, gefaciliteerd door een professionele, externe moderator.
Kwalitatief onderzoek (Engels: qualitative research) is een type onderzoek dat gericht is op het verzamelen en analyseren van niet-numerieke (beschrijvende) gegevens om inzicht te verkrijgen in de sociale werkelijkheid van individuen of groepen, waaronder hun attitudes, overtuigingen en motivaties.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.
Focusgroepen zijn een type kwalitatief onderzoek . Observaties van de dynamiek van de groep, hun antwoorden op focusgroepvragen en zelfs hun lichaamstaal kunnen toekomstig onderzoek naar consumentenbeslissingen, producten en diensten of controversiële onderwerpen sturen.
Interviewen houdt in dat je individuen of kleine groepen vragen stelt over een onderwerp. Focusgroepen zijn een specifieke vorm van groepsinterview, waarbij interactie tussen deelnemers wordt aangemoedigd.
Focusgroepen zijn een type kwalitatief onderzoek . Observaties van de dynamiek van de groep, hun antwoorden op focusgroepvragen en zelfs hun lichaamstaal kunnen toekomstig onderzoek naar consumentenbeslissingen, producten en diensten of controversiële onderwerpen sturen.
Door de groepsdynamiek komt de nadruk vaak op de belangrijkste aspecten te liggen. Respondenten vinden focusgroepen vaak leuk, interessant en minder ongemakkelijk. Focusgroep-onderzoek is relatief goedkoop en flexibel. Taboe-onderwerpen worden vaak toegankelijker in een focusgroep.
Een focusonderzoek is een manier om sneller onderzoeksresultaten te kunnen delen door middel van een kort, feitelijk en helder rapport met één duidelijke vraagstelling.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
Een focusgroep is een onderzoeksmethode. Bij een focusgroep zet je mensen samen die met elkaar discussiëren over een bepaald onderwerp. Als onderzoeker leidt je de discussie door af en toe vragen te stellen. De respondenten kunnen de vragen beantwoorden en met elkaar in discussie gaan over de verschillen in antwoorden.
Data-analyse is het meest cruciale onderdeel van elk onderzoek. Data-analyse vat verzamelde data samen.Het omvat de interpretatie van verzamelde data door middel van analytisch en logisch redeneren om patronen, relaties of trends te bepalen .
Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Empirisch onderzoek heeft de volgende voordelen: Je kunt een fenomeen op een nieuwe manier onderzoeken of je kunt een ander aspect van het fenomeen onderzoeken. Je krijgt op die manier nog niet bestaande resultaten en bent dus niet afhankelijk van bestaande data.
"De kwalitatieve methode wordt gebruikt om de overtuigingen, ervaringen, houdingen, gedragingen en interacties van mensen te begrijpen . Het genereert niet-numerieke gegevens" (Pathak, Jena & Kalra, 2013, p. 1). Kwalitatief onderzoek zoekt niet naar oorzaak en gevolg. In plaats daarvan kijkt het naar betekenis, perspectieven en motivaties.
Tegenover kwalitatief onderzoek staat kwantitatief onderzoek, waarbij wordt gewerkt met cijfers, zoals bloeddruk, opnamedagen of PROM score. Interviews en focusgroepen zijn de meest gebruikte kwalitatieve onderzoeksmethoden.
De betekenis van kwalitatief onderzoek is juist dat je data verzamelt die in woorden of observaties zijn uit te drukken. Je gaat bijvoorbeeld mensen interviewen, neemt enquêtes met open vragen af of doet een case study of literatuuronderzoek. Zo krijg je meer diepgaand begrip van een concept of fenomeen.
Uw voorbeeld van een focusgroepdiscussiegids moet verschillende vraagtypen bevatten die verschillende doelen dienen gedurende de sessie. Begin met bredere vragen die deelnemers helpen toegang te krijgen tot hun ervaringen en herinneringen, en vernauw deze vervolgens geleidelijk tot specifiekere vragen over uw onderzoeksonderwerpen .