Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Dan zit er bij het tankklepje een sticker die aangeeft of je E10 mag tanken. Als je geen sticker hebt, kun je ook in het instructieboekje van je auto kijken of je merk invullen op E10check.nl. Als je auto niet tegen E10 kan dan zit er niks anders op en moet je helaas E5 of de duurdere Euro98 benzine tanken.
Welke brandstof voor jouw huidige auto het meest geschikt is, staat in het instructieboekje. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de verschillende soorten autobrandstof.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95.Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Ja, dat mag zeker.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs . beschadigen. Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof.
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
Voor ongeveer tien procent van de benzineauto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor de E10-brandstof. Voor deze auto's en ook motoren die niet geschikt zijn voor E10, beveelt de ANWB aan om normaal Euro 95 E5 bij te tanken.
In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Per ongeluk een keer E10 tanken is zeker niet schadelijk voor je auto.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Dat Euro 98 (E5) steeds duurder wordt dan Euro 95 (E10), komt volgens experts doordat olieraffinaderijen in Europa en de Verenigde Staten moeite hebben om voldoende geschikte grondstoffen te vinden om de hoogwaardige benzine te maken.
Zeker bij langdurig stilstaan is de kans op schade aanzienlijk. Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen. De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk). Het gaat dus niet over exact dezelfde brandstoffen.
Het advies is om E10 niet te lang in de tank te bewaren. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, zoals het weer, de temperatuur en de omgeving. Fabrikanten spreken van een periode van 15 dagen tot enkele maanden waarin de kwaliteit van benzine terugloopt.
E10-benzine is de meest voorkomende brandstof voor benzinevoertuigen langs de Nederlandse wegen. Het getal tien staat hierbij voor het percentage bio-ethanol (10%) in de brandstof. De overige 90% is pure benzine.
Welke brandstof kan ik tanken met mijn motorfiets? De meeste moderne (injectie) motorfietsen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Echter adviseren wij persoonlijk nog altijd een E5 brandstof te tanken waar mogelijk.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.