Een voorbeeld van een monopolistische concurrentie is de televisiemarkt. Er zijn veel televisieproducenten, maar een paar grote. Deze hebben ieder hun kenmerken wat een bepaalde doelgroep aantrekt. Een ander voorbeeld is de cola markt met Coca Cola en Pepsi als grootste bedrijven.
Er is sprake van de marktvorm monopolistische concurrentie als er veel aanbieders zijn die een heterogeen product aanbieden. Voorbeelden: kledingwinkels, restaurants en de markt van frisdrank.
Soms lijken producten veel op elkaar, en soms minder. Ook kan het zijn dat er op bepaalde markten veel concurrentie is en op andere markten weinig tot geen. Hierdoor ontstaan er verschillende marktvormen: de volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie.
Op basis van de bovenstaand kenmerken hebben we geconcludeerd dat Coca Cola een heterogeen oligopolie is. Kenmerken Coca Cola markt: Heterogene producten (verschillend van elkaar) Bestaat uit enkele aanbieders.
Men spreekt van oligopolistische markten bij markten met weinig aanbieders op de markt, in de regel komt dat neer op minder dan 5 of 6 aanbieders. Strategisch gedrag speelt een grote rol in oligopolische markten. Er zijn veel verschillende marktmodellen die uitgaan van oligopolistische markten.
Voorbeelden. Voorbeelden van oligopolies zijn veel te vinden in de markten waarmee grote kapitalen of diepgaande kennis gemoeid is. Voorbeelden zijn de staalindustrie, het bankwezen, de computermarkt, de vliegtuigindustrie, de oliemarkt, energie, onderwijs, huisvesting, media, telefonie, supermarkten en internet.
Een kartel verschilt van een oligopolie doordat er sprake is van expliciete samenwerking tussen bedrijven om de concurrentie te beperken, terwijl er bij een oligopolie wel of geen sprake kan zijn van samenwerking .
Coca Cola is een voorbeeld van oligopolie . Coca Cola en Pepsi domineren de markt. Ze bieden beide vergelijkbare producten en de prijzen zijn ook erg vergelijkbaar.
In een oligopolie is slechts concurrentie tussen een klein aantal bedrijven. Er is sprake van veel marketing en reclame. Een voorbeeld is de markt voor smartphones. Deze wordt door slechts een handjevol bedrijven beïnvloedt, zoals Apple, Samsung, LG en Huawei.
De vier marktvormen zijn:
Monopolie (wanneer er slechts één aanbieder actief is op de markt)Oligopolie (wanneer er slechts enkele aanbieders actief zijn die samen meer dan 80-85% marktaandeel hebben) Monopolistische concurrentie (wanneer er veel aanbieders actief zijn met een uniek maar makkelijk vervangbaar product)
Feitelijk monopolie: er is sprake van een feitelijk monopolie als één bedrijf alle concurrenten uit de markt heeft gewerkt, met behulp van een technologische voorsprong of een patent of octrooi (= wettelijk alleenrecht om gedurende een bepaalde tijd een product te maken). Denk hierbij bijvoorbeeld aan medicijnen.
Heterogene en homogene oligopolie
Wanneer de aanbieders allemaal precies hetzelfde product aanbieden dan is er sprake van een homogene oligopolie, bijvoorbeeld de benzinemarkt. Bij een heterogene oligopolie bieden aanbieders verschillende productvarianten aan. Een voorbeeld hiervan is de markt van wasmiddelen.
Marktstructuur verwijst naar de manier waarop verschillende industrieën worden geclassificeerd en gedifferentieerd in overeenstemming met hun mate en aard van concurrentie voor producten en diensten . Het bestaat uit vier typen: perfecte concurrentie, oligopolistische markten, monopolistische markten en monopolistische concurrentie.
Als gevolg van deze factoren bestaat er een groot aantal marktvormen, dit zijn: volledige mededinging, monopolistische concurrentie, homogeen oligopolie, heterogeen oligopolie en monopolie.
De meeste mensen denken bij de term frisdrank aan koolzuurhoudende dranken zoals cola, sinas, cassis of tonic. Dat zijn inderdaad frisdranken. In de praktijk vallen echter meer dranken onder deze categorie. Volgens de Nederlandse Warenwet bevat een frisdrank namelijk: 'geen alcohol en ook geen melkbestanddelen.
Terwijl Coca-Cola sinds 1995 een marktaandeel van 17-20% heeft behouden, is Pepsi gedaald van 15,0% in 1995 tot 8,3% in 2023. Pepsi werd eind jaren 2000 ingehaald door Diet Coke, maar heroverde de tweede positie in de jaren 2010. In 2024 zag Pepsi echter Dr. Pepper het gelijkspelen als Amerika's nr.
De marktstructuur waaronder Netflix opereert is een oligopolie. In een oligopolie zijn er een paar bedrijven die de hele markt controleren . In de streamingmarkt zijn Netflix, Hulu en Amazon de belangrijkste concurrenten.
Antwoord en uitleg: 1. Apple is een oligopolie .
De woningmarkt is een voorraadmarkt; in Nederland wordt per jaar niet meer dan anderhalf procent aan de woningvoorraad toegevoegd. Alleen daardoor al kan het aanbod zich niet direct aan een veranderende vraag aanpassen.
Een oligopoliemarkt is een markt waar weinig spelers op de markt zijn. Deze markt bestaat uit een klein aantal verkopers met grote marktaandelen. In de frisdrankindustrie zijn Coca-Cola en Pepsi de belangrijkste spelers.
Bijvoorbeeld: Pepsi en Coca-Cola zijn twee leidende merken van respectievelijk de Pepsico en Coca-Cola Company business groups. Beide bedrijven vormen een oligopolie in de koolzuurhoudende frisdrankensector wereldwijd en hoewel er alternatieve merken op de markt zijn, concurreert geen van hen met de leidende merken.
De frisdrankmarkt wordt gekenmerkt als een oligopolie , gedomineerd door een paar grote bedrijven zoals Coca-Cola en PepsiCo. Deze bedrijven beïnvloeden de marktdynamiek aanzienlijk via prijzen, reclame en productvariatie.
In theorie zou een kartel opereren met hetzelfde productievolume en dezelfde prijs als wanneer alle productiemiddelen door een monopolist zouden worden gerund . In een kartel zou elk lidbedrijf verkopen tegen dezelfde prijs en elk bedrijf zou zijn individuele productievolume zo instellen dat elk bedrijf opereert tegen dezelfde marginale kosten.
Kort antwoord. Concluderend, oligopolisten worden verhinderd om samen te werken als een monopolist en de hoogst mogelijke winst te behalen vanwege verschillende factoren zoals wettelijke beperkingen, speltheoriestrategieën, niet-collusief gedrag en prijsoorlogen/concurrerende rivaliteit .