Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
Vaak als uw auto moeite met schakelen heeft, maakt hij ook rare geluiden die duiden op een kapotte versnellingsbak. Bij een automaat gaat de versnellingsbak trillen en bij een handgeschakelde auto hoort u een snerpend geluid. Als u versnellingsbak geluid maakt, dan kan dit ook duiden op een versleten koppeling.
Als onderdelen van de koppeling versleten zijn, kunnen ze een bonkend of bonkend geluid veroorzaken bij het schakelen . Dit is een goede indicator dat het koppelingssysteem niet zo soepel werkt als het zou moeten.
Symptoom: piepen of tjirpen wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt
Als je dit vroeg opmerkt, kun je voorkomen dat andere onderdelen ook slijten. Als het geluid begint bij de eerste aanraking van het koppelingspedaal, is het waarschijnlijk een slecht druklager.
Symptomen dat de druklager kapot is
Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
De kosten voor het vervangen van de koppeling verschilt per situatie en per auto. Houd gemiddeld genomen rekening met ongeveer 350 tot 1000 euro. De koppeling vervangen is geen moeilijke klus, maar het is wel een arbeidsintensieve klus.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte versnellingsbak. Dit kan niet alleen leiden tot verdere schade aan de auto, maar ook tot gevaarlijke situaties op de weg. Het is belangrijk om zo snel mogelijk een diagnose te laten stellen en reparaties te laten uit te voeren.
De buigvermoeidheid kan de slagvastheid van het tandwiel en de as en de montage waarop het is gemonteerd verminderen, wat kan resulteren in een plotselinge storing . Installatie- en bedieningsfouten: Installatiefouten kunnen resulteren in onmiddellijke storingen van de versnellingsbakmontage.
Symptoom 1: een slippende koppeling
Rijd je bijvoorbeeld in een hoge versnelling, trek je hard op, en gaat je toerental omhoog terwijl je niet of amper versnelt? Dan slipt je koppeling.
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt.U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
De totale nieuwe koppeling kosten variëren van € 300,- tot € 800,-, waarbij in sommige gevallen zelfs nog meer moet worden afgerekend. De belangrijkste onderdelen van het koppelingssysteem zijn de koppelingsplaten. Deze zorgen voor het daadwerkelijke koppelen en ontkoppelen van de auto.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
LEKKAGE VAN DE KOPPAKKING
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.
De meest voorkomende mankementen aan de koppeling zijn slijtage van de koppelingsplaat, defect druklager, versleten koppelingscilinder en problemen met het dubbelmassavliegwiel. Elk van deze onderdelen kan afzonderlijk problemen veroorzaken die de werking van de koppeling beïnvloeden.
Kortom, als de kosten voor het vervangen van de versnellingsbak niet al te hoog zijn en de auto in een redelijke staat en leeftijd is, is het waarschijnlijk de moeite waard om de versnellingsbak te laten repareren .
Het vervangen van de koppeling is in dit geval de enige mogelijke uitkomst. Het kan ook zo zijn dat de ringen van de tandwielen zelf versleten zijn, of de vertanding op de wielen niet meer in orde is. Dit gebeurt veel minder vanwege de hoge kwaliteitseisen aan de materialen die gebruikt worden.
Koppelingen slijten na verloop van tijd en als dat gebeurt, geven ze duidelijke waarschuwingssignalen. Hier zijn enkele waarschuwingssignalen voor een defecte koppeling: Uw koppeling voelt sponsachtig aan, blijft hangen of trilt als u erop drukt. U hoort een piepend of grommend geluid als u het pedaal intrapt .
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.