Het beste is om altijd E5 te tanken.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje. Bij twijfel kunt u gerust contact met ons Justmarine.nl opnemen.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk). Het gaat dus niet over exact dezelfde brandstoffen.
E10 heeft een hele korte houdbaarheid en zeker omdat een boot vaak langere tijd stil lig kan dit problemen opleveren. U kunt dus beter Euro 98 of Shell V-Power tanken, dit is langer houdbaar en minder schadelijk voor uw motor. Bij kleine motoren adviseren wij Aspen benzine.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Dan zit er bij het tankklepje een sticker die aangeeft of je E10 mag tanken. Als je geen sticker hebt, kun je ook in het instructieboekje van je auto kijken of je merk invullen op E10check.nl. Als je auto niet tegen E10 kan dan zit er niks anders op en moet je helaas E5 of de duurdere Euro98 benzine tanken.
Euro 95 benzine werkt goed. Als je motor echter sterk krachtig is, zal deze zeker een hogere druk gebruiken. Daarom kan euro 95 het misschien niet weerstaan. Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming.
De meeste moderne buitenboordmotoren lopen zonder problemen op E10-benzine. Mocht je niet zeker zijn, vraag het dan na bij jouw motorfabrikant. Voor oudere (tweetakt) motoren kan het hogere ethanol-percentage wel een probleem zijn. Voor deze motoren is het advies om E5-benzine te tanken.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Benzine met een octaangetal van 98 is daarom de betere brandstof voor oudere auto's en ook voor sportauto's die topprestaties moeten leveren. Benzineprijzen blijven alsmaar wisselen, tot irritatie van autorijdend Nederland (video):
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.
Actuele benzineprijs Italië (Euro 95)
De actuele prijs van Euro 95 in Italië is € 1.80.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 (Super 95 / Eurosuper 95 / Essence Sans Plomb) vervangen door 95 E10. Alle pompen met E10 hebben een groene sticker met de indicaties Benzine 95 E10. Normaal Euro 95 is niet langer beschikbaar. Als jouw auto niet geschikt is voor E10, moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
Voor uw oldtimer tankt u in het meest ideale geval Euro 98 of 97. Deze worden tegenwoordig aangeboden onder namen als: Total Excellium, Argos 95/E5, Texaco superplus en Aral V-power (102).
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
E10 benzine is een motorbrandstof waar 10% bio-ethanol aan toegevoegd is. Bio-ethanol is een duurzame variant van de 'gewone' ethanol. Hierdoor is E10 beter voor het milieu. De E10 benzine is de nieuwe “groene” variant van Euro95.
In een notendop: E10 is de goedkopere variant, ook wel de vervanger van Euro 95. Deze vorm bestaat sinds 2019. E10 is een samenstelling van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol, waarbij de laatste alcohol is die ontstaat door de fermentatie van suiker, tarwe en maïs (gisting).