Ignis 1.2 Style Smart Hybrid CVT Automaat.
CVT-automaat
Vooral de Aziatische merken als Honda, Mitsubishi, Subaru en Suzuki gebruiken dit type automaat veelvuldig (en vroeger DAF trouwens ook). CVT staat voor Continu Variabele Transmissie.
Met trots delen wij dat de Suzuki Ignis door de ANWB is uitgeroepen tot de meest waardevaste stadsauto 2021. Naast de uitstekende rijeigenschappen en het zeer zuinige karakter van deze ultra compacte SUV, is deze ook nog eens veel waard wanneer je hem weer wilt verkopen of inruilen.
Ook het koppelen doet de auto zelf bij een automaat. Een auto met een automaat heeft daarom ook geen koppelingspedaal maar alleen een gaspedaal en een rempedaal. Een auto met een automatische transmissie is voorzien van een bedieningspook waarmee je kiest voor parkeren (P), achteruitrijden (R), vrij (N) en rijden (D).
Deze Suzuki Ignis gaat met gemak nog vele, vele, vele tienduizenden kilometers mee. Energiek rijgedrag, fraaie uitstraling en een plezier om in te rijden, deze Suzuki Ignis. Twijfel je nog tussen rijden op benzine of elektrisch? Niet nodig.
Het goede nieuws: daarvoor kunt u gewoon bij ons terecht, want Suzuki staat op 1, 2 en 4 in de top 10. De Suzuki Ignis is de absolute koploper met een praktijkverbruik van 4,74 liter per 100 kilometer.
Elke Suzuki Ignis met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn.
De Ignis heeft alle voordelen van een crossover: de hoge instap, het stoere uiterlijk, opvallend ruim van binnen en de comfortabele wegligging.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,3 liter per 100 km en hij weegt 810 kg. De APK is geldig tot 28-09-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 69,50 per kwartaal.
De Ignis is gebouwd op de vijfde iteratie dit platform waarbij de rigiditeit en botsveiligheid centraal staan. Verder is de bestuurbaarheid, rijcomfort en gewichtsverdeling verbeterd. De Suzuki Ignis wordt geproduceerd in Japan in de Sagara-fabriek en in India door Maruti Suzuki.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Wettelijk is de Caravan van 960 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan! Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Suzuki maar 50 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak).
Het trekgewicht
Deze Suzuki heeft een maximaal trekgewicht van 1000kg geremd en 400kg ongeremd.
Net als bij bijvoorbeeld een autospuiterij is ook de grootte van uw Suzuki Ignis van belang. Grotere Suzuki Ignis hebben namelijk meer motorolie en vloeistoffen nodig waardoor de prijs ook hoger valt. De gemiddelde kosten van een kleine beurt komen uit op een bedrag van €110,-.
Suzuki tweede in betrouwbaarheidsonderzoek Consumentenbond
Betrouwbaarheid is een belangrijke kernwaarde van Suzuki. Dat blijkt ook uit het nieuwste betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond, waarin Suzuki uitgeroepen wordt als tweede betrouwbaarste automerk, nipt achter de winnaar.
Ieder Suzuki model vanaf het modeljaar 1991 is geschikt voor E10 benzine.
Suzuki presteert bijvoorbeeld jaarlijks zeer goed in het onderzoek van de Consumentenbond. Suzuki is zelfs bekroond tot meest betrouwbare automerk volgens het onderzoek van de Consumentenbond in 2022.
Automaatproblemen door versleten ATF
Zoals slecht schakelen, bonken van de transmissie, of slippen van de automaat. Andere symptomen zijn een schommelend toerental of een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt het voor dat de kickdown niet meer werkt. In het ergste geval stopt de automaat helemaal met werken.
Rijd je een automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf, voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.