Formule 1-team Red Bull Racing heeft de F1-auto voor het nieuwe seizoen onthuld. De RB18 is een aanzienlijke verandering ten opzichte van de vorige auto, de RB16B, waarmee Max Verstappen zijn eerste wereldtitel pakte.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Red Bull richtte ondertussen Red Bull Powertrains op: de eigen motordivisvie van de renstal waar vanaf 2025 volledig eigen krachtbronnen (zonder lijntje met Honda) ontwikkeld moeten gaan worden. Tot die tijd kan er dus geteerd worden op de Honda-motor van 2022.
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Achter de schermen bleef Honda tot de dag van vandaag onderdelen leveren en Red Bull Powertrains ondersteunen met personeel. Deze week werd bekend dat deze samenwerking doorgezet zal worden tot eind 2025, het laatste jaar van de huidige motorreglementen.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Max Verstappen en Sergio Perez zitten nog maar aan hun tweede ICE, TC, MGU-H en MGU-K, gebruikten nog maar één ES en CE (Perez wel twee van deze). Ook met de uitlaat zitten ze nog goed. Verstappen gebruikte er drie, Perez vier.
Mercedes bouwt de motoren op de fabriek in het Britse Brixworth. De Duitse renstal maakt daar zelf gebruik van, maar ook McLaren, Aston Martin en Williams rijden met de krachtbronnen van Mercedes.
Honda is om, blijft motorleverancier Red Bull Racing.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Honda is dit jaar formeel niet meer van de partij als motorleverancier in de Formule 1. Het Japanse merk heeft besloten om alles op de elektrificatie van straatauto's te zetten en zwaait na het behalen van de wereldtitel met Max Verstappen af in de koningsklasse.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.