U logt via de knop 'Mijn RDW' in met uw Digid . U heeft hiervoor de DigiD app of DigiD met Sms-controle nodig. U ziet direct welke voertuigen op uw naam staan geregistreerd. U kunt deze - en andere gegevens die wij eventueel van u hebben geregistreerd - downloaden en opslaan in PDF.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen. En van personen die een voertuig op hun naam hebben staan. De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen.
AutoVIN toont de specificaties en opties die bovenop de standaard uitrusting zijn gemonteerd toen het voertuig van de band rolde. AutoVIN geeft deze informatie voor bijna 90% van het rijdend wagenpark in Nederland. Zelfs voor auto's uit het buitenland en trucks!
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Een kenteken is unieke combinatie van letters en cijfers die gebruikt wordt om een auto (of ander voertuig) te identificeren. Deze code bestaat in Nederland uit een reeks van zes cijfers en letters die samen het kenmerk van de auto in kwestie vormen.
De eigenaar van een auto valt niet te checken op basis van een kenteken. Op de website van de RDW zijn alleen de autogegevens te achterhalen van de eigenaar. Alleen overheidsinstanties of verzekeraars van een autoverzekering kunnen op basis van een kenteken zoeken wie de eigenaar van een auto is.
De politie kan, net als andere overheidsinstanties, de eigenaar van een auto achterhalen. Zij kunnen dit doen op basis van een kenteken.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt.
U logt via de knop 'Mijn RDW' in met uw Digid . U heeft hiervoor de DigiD app of DigiD met Sms-controle nodig. U ziet direct welke voertuigen op uw naam staan geregistreerd. U kunt deze - en andere gegevens die wij eventueel van u hebben geregistreerd - downloaden en opslaan in PDF.
Op de site van de Rijksdienst voor het Wegverkeer kun je je kenteken invoeren. Je krijgt dan allerlei gegevens van de auto te zien, ook het type.
Via audi.de kan je met je chassisnummer je aanmelden, en dan krijg te zien wat voor uitvoering je hebt en met welke opties.
Strikt juridisch genomen is degene aan wie de auto geleverd is de eigenaar. Dat is dus gewoon degene die de auto heeft opgehaald bij de garage, na aankoop. Indien een ander de aankoop heeft betaald, heeft hij een vergoedingsrecht, maar de financier is daarmee nog geen eigenaar.
De politie kan een aantal dingen zien: Tenaamgestelde Verzekerd (ja of nee, en ook waar) Gekeurd (wanneer) Wanneer op naam gesteld Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde) etcetera.
Iedereen kan gegevens uit het kentekenregister opvragen, zoals het merk van de auto, de vervaldatum van de algemene periodieke keuring (apk) en het bouwjaar. Zodra het om gevoelige gegevens gaat, zoals namen en woonadressen, kunnen alleen bepaalde organisaties toegang krijgen.
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.
De invoering van de nieuwe ANPR-camera's begin 2017 bracht daar verandering in. Die zien niet enkel de auto, maar ook de inzittenden. Bovendien registreren ze niet enkel de nummerplaat, maar herkennen ze die ook. Zo kan die gemakkelijk in verband worden gebracht met andere mogelijke misdrijven.
ANPR-camera's (automatic number plate recognition) zijn camera's waarmee de politie automatisch nummerplaten kan lezen.
In de loop van 2019 wordt een nieuwe nummerbord ingevoerd. De plaat krijgt 1 medeklinker gevolgd door 3 cijfers en 2 medeklinkers (X-999-XX). Wanneer de nieuwe serie daadwerkelijk wordt uitgebracht, wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) nog angstvallig geheim gehouden.
Voor voertuigen waarvan de inrichting, de afmetingen of het gewicht niet voldoen aan de regels in de Wegenverkeerswet geven wij een zogenoemd ZZ-kenteken af. Het ZZ-kenteken wordt afgegeven bij de eerste inschrijving van het voertuig.