het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur. Met die snelheid werden ook de wetten van de vluchtnavigatie volledig herschreven.
Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
De Chinese luchtmacht en marine hebben de beschikking over ongeveer 2.800 vliegtuigen, waarvan zo'n 2.250 gevechtsvliegtuigen. Daarmee heeft China de grootste luchtmacht in de regio en de op twee na grootste ter wereld. China is “snel aan het inlopen op westerse luchtmachten”, aldus het Pentagon.
Dat gebeurde veertig jaar geleden voor het laatst, toen de eerste F-16 aankwam op vliegbasis Volkel. Dit verouderde jachtvliegtuig waarvan Nederland er 61 heeft, wordt de komende jaren vervangen door 46 JSF's. Met vijf miljard euro is JSF de duurste Nederlandse defensieaankoop ooit.
Mach is een getal waarmee de verhouding wordt aangegeven tussen de snelheid van een voorwerp in bijvoorbeeld de lucht en de snelheid van het geluid in de lucht. Mach 1 is de snelheid die precies gelijk is aan de lokale geluidssnelheid.
De luchtmacht ontving de laatste F-16 van in totaal 213 toestellen in februari 1992. De levensduur van de F-16 was oorspronkelijk 20 jaar. Daarom ondergingen de F-16's sinds 1998 de midlife update (MLU). Deze wordt sindsdien voortdurend doorontwikkeld.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
In het geval van lucht is de relatieve snelheid van een object met een grondsnelheid van 300 m/s maar met 10 m/s tegenwind gelijk aan 310 m/s; met 10 m/s meewind is de relatieve snelheid gelijk aan 290 m/s.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Alle Navo-landen bij elkaar beschikken over zo'n 3,5 miljoen militairen. Het Zweedse leger is laatste jaren gegroeid, na een herinvoering van de dienstplicht.
De huidige omvang van de Oekraïense strijdkrachten, die bestaan uit 250.000 (215.000 militairen), is na de Russische strijdkrachten de grootste in de regio.
1. Het leger van de Verenigde Staten. Op een onbetwiste eerste plaats staat het leger van de Verenigde Staten. Dat merk je onmiddellijk aan het jaarlijkse militaire budget: 587 miljard dollar!
Langs Oekraïense kant sneuvelden maar 160 tanks, waardoor het land netto nu 78 stuks meer heeft dan voor de oorlog. De westerse militaire steun is dan nog niet eens meegeteld, maar later meer hierover. Daarnaast verloor Rusland nog bijna 1.300 pantservoertuigen en honderden artilleriestukken en raketsystemen.
Wanneer de Russen de invasie voortzetten zal deze naar schatting zorgen voor een kostenpost van $20 miljard per dag.
Het Russische leger bestaat uit 400.000 dienstplichtigen en 300.000 beroepsmilitairen. Dienstplichtigen worden officieel niet ingezet, omdat het volgens Moskou geen oorlog is maar een 'speciale militaire operatie'.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.