Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Ouders hebben een stimulerende en positieve houding ten opzichte van het onderwijs. Ouders tonen dagelijks belangstelling voor het schoolwerk van hun kind. Ouders geven stimulans bij het maken van huiswerk. Ouders proberen naar vermogen ondersteuning te bieden bij activiteiten (sport, evenementen, acties, e.d.).
Ik vind het belangrijk dat er een goede sfeer is in de klas. De kinderen respecteren elkaar, respecteren de leerkracht en de leerkracht respecteert de kinderen zoals ze zijn. Elk kind mag het gevoel hebben er bij te horen en welkom te zijn zoals hij/zij is. Elk kind mag weten dat de leerkracht er echt voor hem/haar is.
Effectief lesgeven
Leraren zijn succesvoller als ze goed contact kunnen maken met hun leerlingen, een persoonlijke presentatie hebben en hun vak verstaan. Door analyse van dat gedrag blijkt dat de leraar in zijn lessen verschillende rollen vervult: de rol van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter.
Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.
Tips om een goede instructie te geven:
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.
Over 'De zes rollen van de leraar'
Martie Slooter maakt in haar nieuwe boek duidelijk dat iedere leraar in het voortgezet onderwijs zes rollen vervult: die van (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) pedagoog, (5) afsluiter en (6) coach. Elke rol kun je aanleren en in elke rol kun je je verder ontwikkelen.
Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Het boek De vijf rollen van de leraar beschrijft voor elke rol op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Scholieren willen leerkrachten die hen open, warm en respectvol behandelen: dat zijn leerkrachten die echt naar leerlingen luisteren, beleefd, warm en waardig met hen omgaan, constructief reageren op de bijdragen van leerlingen, positief omgaan met fouten en problemen die leerlingen hebben bij het uitvoeren van taken, ...
Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren.
Als ouder mag je verwachten dat school het beste met je kind voorheeft en zo goed mogelijk wil helpen in de ondersteuning. Andersom verwacht school dit ook van jou als ouder. Jullie kijken beiden op jullie eigen manier naar jouw kind. Jij weet goed hoe je kind zich thuis en op andere plekken gedraagt.
Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? Het is belangrijk dat ouders hun kind ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling. Een sterke ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, de motivatie en de leerprestaties van kinderen op school.
Het verbetert bijvoorbeeld de vaardigheden voor zelfregulatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanpassingsvermogen. Kinderen blijken ook minder agressief gedrag te vertonen. Tot slot blijkt ook preventie van gezondheids- of gedragsproblemen effectiever wanneer professionals daarbij samenwerken met ouders.
Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
Coachend lesgeven is zo lesgeven dat leerlingen van binnenuit in beweging komen, dat ze dichter bij hun natuurlijke en dus gretige staat van leren komen en dat hun motivatie, eigenheid en zelfsturend vermogen verder groeien.
Als docent-onderzoeker kun je participeren in een kenniskring van een lectoraat. Je initieert en draagt dan bij aan praktijkgerichte onderzoeken die passen in jouw werkveld. De onderzoeksresultaten verwerk je tot lesmateriaal. Ook begeleid je studenten in hun afstudeerfase bij hun onderzoek.
Drieslag leren is leren op drie niveaus. Het richt zich naast de 'hoe' vraag (hoe kan het beter?) en de 'waarom' vraag (waarom heb ik de dingen gedaan zoals ik ze gedaan heb?, metaleren, zelfsturend vermogen) ook op de 'waartoe' vraag (wat was de bedoeling?).
In het boek “De vijf rollen van de leraar” wordt gesproken over de 'correctieladder'. Dit heeft te maken met de verhouding tussen gedrag en straf, maar ook met de opbouw van de straf. Dat wil zeggen, de eerste overtreding verdient een andere, softere straf dan de vierde.
Een les afsluiten betekent niet alleen terugblikken, maar ook vooruitkijken. Wat gaat het vervolg zijn op de stof die je in deze les hebt behandeld? Laat je leerlingen daar alvast over nadenken. Zet ze aan het denken met een vraag, stelling, puzzel of raadsel.