Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week. Het grootste deel daarvan is een jaarlijks basissalaris, wat door bonussen voor overwinningen en titels verder kan oplopen.
Max Verstappen (€ 40.000.000) Fernando Alonso (€ 15.000.000) Lando Norris (€ 12.000.000) Sebastian Vettel (€ 11.000.000)
Bronnen melden aan de krant met het grote lettertype dat Max Verstappen nu zo'n 50 miljoen euro per jaar gaat verdienen bij Red Bull. Dat betekent dat de Nederlander ongeveer net zoveel gaat verdienen als zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Hoe rijk is de eigenaar van Red Bull? De Oostenrijker Dietrich Mateschitz is ceo van het moederbedrijf van Red Bull. Hij bezit 49 procent van de aandelen. Bloomberg schat zijn vermogen op 16,8 miljard dollar (mei 2021).
Op een circuit is elke piloot verantwoordelijk voor zijn eigen schade." "Zelfs als iemand anders op je inrijdt en voor de volle 100 procent in de fout is, draai jij ervoor op. Max Verstappen reed in China in op Sebastian Vettel. Het was zijn schuld, maar hij moest de schade aan de Ferrari dus niet betalen.”
In 2020 wordt het vermogen van Max Verstappen geschat op ongeveer 65 miljoen, daarmee zit Verstappen al in de top drie van rijkste sporters in Nederland, gezien zijn nog jonge leeftijd is dat zeer uniek. Het team van Red Bull Racing is bezig met een ijzersterk seizoen.
Aston Martin Valkyrie
Naast alle supercars heeft Max verstappen ook een echte hypercar in zijn collectie. De Aston Martin Valkyrie heeft een hybride-aandrijflijn, goed voor 1100 pk. Hiermee trekt de auto van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,6 seconden. Het versnellen stopt pas bij 402 kilometer per uur.
Zo kan de kampioen ongeveer rekenen op 60 miljoen dollar terwijl het laagst geklasseerde team het met ongeveer 10 miljoen moet doen.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Red Bull is een energiedrank die in 1987 geïntroduceerd werd door de Thaise ondernemer Chaleo Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd.
Een blikje energiedrank van 250 ml bevat zo'n 80 milligram cafeïne. Dat is ongeveer evenveel als een kop koffie. En 5 keer zoveel als in een glas cola.
Volgens de “Longhorn Cattle Company”, wordt er stierensperma en/of -urine toegevoegd aan energiedranken van merken zoals Red Bull en Monster. Dit zou aan het licht gekomen zijn nadat de “Longhorn Cattle Company”, een rundveebedrijf uit Longhorn, de inhoud van energiedranken van de topmerken hierop had getest.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.