Sinds 2013 rijdt hij in de MotoGP-klasse en werd hier ook al in zijn debuutjaar wereldkampioen. Dailystar.co.uk Apr. 2019: He receives $11.5m-per-year (£9.2m) from Honda. The MotoGP superstar's plethora of sponsorship deals amount to $3m-per-year (2.5m).
In 2018 verdiende een MotoGP-coureur gemiddeld zo'n 2,4 miljoen euro. Een redelijk bedrag voor een topatleet die elk weekend zijn leven riskeert in de jacht op eremetaal. Het is echter gevaarlijk om een conclusie te trekken op basis van een gemiddeld salaris.
In de jaren 2007 en 2008 heeft Rossi erg veel geld verdiend. In die jaren heeft hij dik boven de 30 miljoen dollar gepakt. Maar ook in 2019 had hij nog een jaarsalaris van 10 miljoen dollar. Dit zou betekenen dat Rossi in een vol seizoen waarin hij 465 ronden zou krijgen, hij 39.000 dollar krijgt voor elke ronde.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h. Het kost een motor wel wat langer om 300 km/h te halen: zo'n 11,8 seconden.
De motorwereld heeft dit rode kanon overigens te danken aan het reglement in het WK Superbike. Om daarvoor een motor te homologeren, moet een fabrikant er minstens 500 maken voor een prijs van maximaal 39.999 euro. En dat is dus precies wat Ducati doet.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Tavullia is de woonplaats van Valentino Rossi en telt ongeveer 2130 huishoudens.
Als je weet dat een MotoGP-machine zo'n 157 kilo weegt, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten dat deze motoren echt bloedsnel zijn. Topsnelheden liggen zelfs boven de 360 km/u!
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Charles Leclerc lijkt momenteel de eerste rijder binnen het Italiaanse team en dat toont ook het onderzoek van RN365. De Monegask verdient namelijk 12 miljoen dollar per seizoen (omgerekend 11,1 miljoen euro) en dat is exclusief mogelijke bonussen.