Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.
Hoeveel verdient een Monteur gemiddeld in Nederland? Een Monteur in Nederland verdient gemiddeld € 2.785 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.370 (laag) tot € 3.205 (hoog).
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.
Het salaris van Max Verstappen in 2022
Bronnen melden aan de krant met het grote lettertype dat Max Verstappen nu zo'n 50 miljoen euro per jaar gaat verdienen bij Red Bull. Dat betekent dat de Nederlander ongeveer net zoveel gaat verdienen als zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand. Lang niet onaardig, maar dan moet je ook wel verstand van zaken hebben en tegen een ongekend hoge werkdruk kunnen.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
De meeste monteurs in de autosport hebben ten minste een middelbareschooldiploma behaald. Als je momenteel op de middelbare school zit, doe dan je best om goede cijfers te halen om een carrière op te kunnen bouwen in de Formule 1. Een universitaire opleiding is niet nodig om Formule 1-monteur te worden.
Net als Lewis Hamilton, de Mercedesrijder die door hem in de laatste race van 2021 werd onttroond, verdient Max Verstappen (24 jaar) dit jaar zo'n veertig miljoen als coureur bij het team van Red Bull. Gedeeld door 22 races betekent dat zo'n 1,8 miljoen euro per raceweekend.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het worden van pit crew medewerker is alleen mogelijk door het opdoen van veel ervaring. Deze ervaring heeft bijvoorbeeld betrekking op het beroep eerste automonteur of eerste motormonteur. Door het opdoen van de juiste ervaring is het mogelijk om pit crew medewerker te worden, zoals voor de Formule 1.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
Race-engineers hebben een zeer belangrijke rol in een Formule 1-team. Ze zijn verantwoordelijk voor het runnen van de wagen en hebben direct contact met de coureur om ervoor te zorgen dat die het beste uit zijn materiaal kan halen. Het is een complex bestaan waar geen opleiding voor bestaat.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.