Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af. Door deze luchtweerstand is de aerodynamica van de auto niet optimaal.
Conclusie van de MythBusters: onder de 80 km per uur zet je beter de ramen open; rij je op de snelweg, dan is airco de zuinigste oplossing. Maar een wetenschappelijke vereniging van auto-ingenieurs trok óók op onderzoek uit en stelde het omgekeerde vast: onder de 56 km/u schakel je het best de airco in.
Eindconclusie: airco of ramen open? Met de ramen open heb je meer luchtweerstand en dat kost brandstof. Met de airco aan moet de motor een extra toestel aandrijven en dat kost ook brandstof. De meningen zijn verdeeld over wat uiteindelijk meer brandstof kost.
Zoals algemeen bekend heeft een ingeschakelde airconditioning een grote invloed op het brandstofverbruik van een auto. Minder bekend is dat dit meerverbruik van een airco de laatste jaren, door de toepassing van efficiëntere systemen, belangrijk lager is geworden.
Dat bevestigt ook Erik Jan de Jong, adviseur auto bij de ANWB. "Voor auto's van 15 jaar of ouder, met een oudere generatie airco, is dat zelfs 10 tot 20 procent extra." Hij geeft een grof rekenvoorbeeld van een gemiddelde auto die ongeveer 6 liter brandstof nodig heeft per 100 kilometer.
Met airco: ramen dicht
Hij legt uit dat airconditioning ervoor zorgt dat de omstandigheden buiten geen invloed meer hebben op het klimaat binnen. Gebouwen met airconditioning worden dan ook zo ontworpen dat er niet eens ramen open kunnen. Dat zou de werking van de airco teniet doen.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Wat kost een airco aan stroom? Een vaste airco waarmee je één kamer kunt koelen verbruikt gemiddeld 0,75 kWh stroom per uur. Stel dat je de airco 16 uur per dag gebruikt, zit het stroomverbruik van de airco op 12 kWh per dag. En zelfs 1.080 kWh voor de hele zomer.
Een airco heeft behoorlijk wat stroom nodig. Een 'normale' airconditioning verbruikt gemiddeld 1 kWh per uur, schrijft Gaslicht.com in de Volkskrant. Wanneer je een airco per dag gemiddeld 8 uur aan laat staan, dan kost het je €1,80 bij een stroomtarief van €0,22 à €0,23.
Hittegolf 2020: zet je je ramen open of dicht
Het antwoord is nee: het is niet verstandig om met warm weer je ramen open te zetten. Je kunt tijdens een hittegolf – of überhaupt als het buiten warm is – je ramen beter dichthouden. Waarom? De kans is groot dat het buiten niet per se koeler is dan binnen.
Moet ik de ramen en deuren dichthouden als de airconditioning aan is? Ramen en deuren dichthouden is niet strikt noodzakelijk maar je kunt je natuurlijk afvragen of het wenselijk is om deuren en ramen open te zetten als de airconditioner aan is, zeker als de buitentemperatuur (sterk) afwijkt van wat je binnen wil.
Om te voorkomen dat de spuiventilatie in een verblijfsruimte uitsluitend via een deur kan plaatsvinden, moet iedere verblijfsruimte ten minste één te openen raam hebben. Dit raam mag ook een schuifpui zijn. Een gedeelte van de spuiventilatiecapaciteit kan daarnaast via een luik of een deur plaatsvinden.
Je verbrandt niet per se meer of minder brandstof als je snel of juist langzaam rijdt, het gaat meer om hoe gelijkmatig je je over de weg beweegt. Wissel je veel af tussen heel hard en heel zacht, dan is dit minder gunstig voor je verbruik dan wanneer je probeert een gelijkmatige snelheid aan te houden.
Airco versus CV
In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).
Energiezuinig. Een inverter gestuurde modulerend werkende airconditioning heeft een rendement van ongeveer 3,8 (E.E.R.), dit houdt in dat voor 3,8 KW koelen er 1 KW elektriciteit nodig is. Het verwarmen van een kamer in de winter is nog rendabeler, namelijk 4 (COP).
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.
Elektrische verwarming met infrarood werkt uiterst energiezuinig: bij infrarood verwarming heb je namelijk een minder hoge temperatuur nodig om het zelfde warmtegevoel te verkrijgen. Zeker wanneer je woning goed geïsoleerd is, haal je meer voordeel uit infrarood verwarming dan gelijk welke andere soort.
Hout is nog steeds de goedkoopste manier om te verwarmen, zeker voor wie op het platteland woont en er zelf voor kan zorgen. Net als pellets wordt hout lokaal geproduceerd, wat een zekere prijsstabiliteit garandeert.
In de winter wilt u uw kamer het liefst binnen enkele minuten behaaglijk warm hebben. Daar hoeft u geen cv-ketel voor te hebben! Met een airco verwarmt u binnen no-time iedere ruimte en stelt u de gewenste temperaturen gemakkelijk in. Hierdoor zou u de airco dus ook als hoofdverwarming kunnen gebruiken.
Langzamer rijden levert daadwerkelijk een lager brandstofverbruik op, onder meer door een lagere luchtweerstand en minder rolweerstand. Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.