Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Zonder wind verbruikt de Boeing 737-800 ongeveer 358 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Een Boeing 737-800 (een populair model op dit soort vluchten) verbruikt ongeveer 45 kg/min en dat komt overeen met 56 liter per minuut. Totale verbruik is 240 * 56 = 13.440 liter kerosine. Een Boeing 737-800 kan 189 personen vervoeren maar met een gemiddelde bezettingsgraad van 90% wordt dit 170 personen.
In een zitconfiguratie met een hoge dichtheid (568 zitplaatsen) en een afstand van 4000 km, heeft hetzelfde vliegtuig een energieverbruik van 22 kWh per 100 p-km. Een korteafstands-Tupolev-154 die 2235 km die vliegt, met 70% van de 164 stoelen bezet, verbruikt 80 kWh per 100 p-km.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Waterstof kost tussen de €1 en €2 per kilo, en vliegtuig kerosine kost rond de €0,40 per liter.
Kerosine is vloeibaar en weegt 800 kilogram per duizend liter. Waterstof is onder normale atmosferische omstandigheden een gas. Twee gram van dit gas neemt 22,43 liter aan opslagruimte in.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.
Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut. Dit is gemiddeld genomen. Het ligt er onder andere aan hoe zuinig de maatschappij op die dag met dat toestel op die route wilt vliegen. De piloot kan wel meer gas geven, dat scheelt tijd, maar kost wel relatief meer brandstof.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
De kosten? “Het begint bij 3500 euro per uur”, zegt Baltus. Het daadwerkelijke bedrag hangt verder af van de grootte van het vliegtuig, de af te leggen afstand en de mate van luxe. Vluchten van bedrijven met eigen vliegtuigen vallen ook onder de privévluchten.
Het kan een hoogte bereiken van 42.000 voet, dat is ca. 12,5 kilometer. Op die hoogte bereikt het vliegtuig een snelheid van 460 knopen, 78% van de geluidsnelheid en dat is circa 850 kilometer per uur! In de brandstoftanks kan 26.000 liter Jet A1 brandstof worden meegenomen.
Zonder wind verbruikt de Airbus A320 ongeveer 377 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 828 km/u met een het verbruik van zo'n 3125 liter per uur.
Media trappen er in
Een standaard Boeing 737-800 gebruikt ongeveer 40 kilogram kerosine per minuut. Een vlucht naar Barcelona vergt 2 uur en 15 minuten. Het totale verbruik is dan 5.400 kilogram kerosine. Nu pakken we een denkbeeldig waterstofvliegtuig voor dezelfde vlucht.
#4 Zo lang gaat een vliegtuig mee
Vliegtuigen gaan namelijk gemiddeld zo'n twintig tot dertig jaar mee.
Een A380 ”verbruikt ongeveer een liter brandstof per passagier per 35 kilometer”.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
Gemiddelde tankbeurten op Europese vluchten variëren tussen de 4.000 en 20.000 liter. Intercontinentale vluchten nemen een veelvoud van brandstof tot wel 160.000 liter Jetfuel mee. Deze Scania tankauto heeft een capaciteit van zo'n 77.000 liter. Dit betekent dat één keer tanken niet voldoende is.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Twee maal zoveel. "We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen.
Sommige mensen zeggen dat ze kerosine kunnen ruiken en denken daarbij dat die kerosine in de lucht geloosd is. Van vliegtuigen in Duitsland is inderdaad bewezen dat ze in de lucht kerosine lozen, maar voor Nederland is daar niets van bekend.