Laadtijd elektrische auto 22,6 uur via een stopcontact in huis (2,3 kW). 15 minuten tot 1 uur via een snellaadpaal (50 kW tot 350 kW). 4,7 tot 14,1 uur via een openbare laadpaal of een laadpaal thuis (3,7 kW tot 11 kW).
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
Is een laadpaal rendabel? Zeker, maar dat hangt voornamelijk af van het type energiecontract dat je hebt. Zo is het rendement van een laadpaal met een vast energiecontract 13,4 procent. Het rendement met een dynamisch energiecontract loopt al op tot 31,8 procent.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Laden is goedkoper dan benzine
Laden is dus eigenlijk altijd goedkoper dan op benzine rijden. Zelfs in het meest ongunstige geval, wanneer je altijd zou snelladen en daar geen goedkoper abonnement voor zou afsluiten, kom je per kilometer op dezelfde 13 cent aan energiekosten uit die de benzinerijder ook kwijt is.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Elektrische auto's gebruiken minder energie voor hetzelfde aantal kilometers dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Met de meest recente schatting van het Amerikaanse huishoudgemiddelde van 17,01 cent per kWh, zou het opladen van een elektrische auto thuis ongeveer $ 68,62 per maand kosten. Met een DC-snellader bij een openbaar laadstation als u niet thuis bent, betaalt een EV-bestuurder mogelijk 50 cent per kWh, of $ 201 voor zoveel energie.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Wat kost laden bij een Lidl laadpaal? Voor de laadtarieven maakt Lidl onderscheid tussen een gewoon laadstation (AC-lader) of een snellaadstation (DC-lader). Bij een gewone laadpaal betaal je € 0,50 per kWh.Bij een snellader is het tarief iets hoger: € 0,56 per kWh.
Het hangt allemaal af van de batterijcapaciteit van uw auto. Een Tesla Model 3 heeft een batterijcapaciteit van 50 kilowattuur (kWh), wat betekent dat het 50 kWh kost om de auto van 0% tot 100% op te laden. De modellen die beschikbaar zijn via ons EV-abonnement hebben tussen de 40 en 70 kWh nodig om een volledige lading te bereiken. Vergeleken met huishoudelijke apparaten (één lading):
De meeste bestuurders laden hun elektrische auto 's nachts op en worden elke ochtend wakker met een volle batterij. Het gemiddelde binnenlandse elektriciteitstarief in het hele VK is ongeveer 24,5p per kWh**. Het volledig opladen van een elektrische auto van 60 kWh kost ongeveer £ 15 (afhankelijk van waar u woont) en geeft u ongeveer 200 mijl bereik.
Hoeveel kost het om de Nissan Leaf op te laden? De gemiddelde elektriciteitskosten in de VS zijn $0,1285 per kWh, wat betekent dat het gemiddeld slechts $5,14 kost om uw Nissan Leaf op te laden tot het volledige bereik van 149 mijl. Vergeleken met wat u anders aan benzine zou uitgeven, bespaart u een fortuin.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.
Mercedes-Benz onthulde zijn eerste volledig elektrische auto met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer: de Mercedes-Benz VISION EQXX.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.