Tot 1 januari 2025 is geen BPM verschuldigd voor motorrijtuigen met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. U betaalt geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor een volledig elektrische auto. Dit geldt tot en met 2024.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto na 2024? Na 2024 worden de belastingvoordelen voor elektrische auto's afgebouwd. In 2025 krijgen volledig elektrische auto's nog wel 75 procent korting op de wegenbelasting en hybride auto's 25 procent. Vanaf 2026 gelden ook deze kortingen niet meer.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Hogere belastingvrije kilometervergoeding
Afgelopen jaar is voor het eerst in jaren de belastingvrije kilometervergoeding al verhoogd naar 21 cent per kilometer. Vanaf 2024 zal deze nogmaals worden verhoogd met 1 cent en dus 22 cent per kilometer worden.
In 2024 krijg je nog steeds 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. In 2025 vervalt die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Eigenlijk niet, neen. Er is geen verbod op voertuigen op fossiele brandstoffen of hybride (zelfladende of plug-in hybride) voertuigen.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024.
De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld 16 procent duurder dan die van een benzineauto. Dat meldt Geld.nl op basis van een vergelijkend onderzoek. Daaruit kwam een gemiddeld verschil van 12,50 euro per maand naar voren. Op jaarbasis komt dat neer op zo'n 150 euro.
Maar niet getreurd: de bijtelling op elektrische auto's is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto's. Zo stijgt de bijtelling via 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De energiekost om 100 kilometer af te leggen, varieert van €0/100 km tot circa €20/100 km, met een gemiddelde van €7 à 8/100 km.
De overheid heeft bepaald dat vrijstelling tot en met 2024 geldt. Vanaf 2025 ga je wel een kwart van het normale bedrag betalen voor zowel MRB als BMP. Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later.
In 2022 kondigde staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden te bekijken om per 2025 alle zakelijke auto's verplicht elektrisch te maken. Het doel was dat Nederland overgaat op elektrisch rijden om onder meer de CO2-uitstoot te verlagen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
De elektrische auto gaat iets vaker naar de garage, maar de rekeningen zijn een stuk minder hoog. Waar het bij een verbrandingsauto nog wel eens vies kan tegenvallen wat je kwijt bent na een routine-controle. De elektrische auto is dus een stuk voordeliger in het onderhoud.
Fiscale voordelen voor elektrische wagens
Niet alleen is de aankoop 100% fiscaal aftrekbaar, ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische wagens, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
Na grondige analyse van bijna 12 miljoen werkplaatsbezoeken blijkt dat er in 2021, gemeten over een heel jaar, gemiddeld € 529,- per brandstofauto is uitgegeven aan onderhoud en reparatie, tegenover € 340,- per jaar voor een elektrische auto.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
In Duitsland heet de belasting de Kraftfahrzeugsteuer (KraftSt) en is sinds 2009 afhankelijk van het brandstoftype en euronorm per motorinhoud. Een voertuig van de euro 4-klasse met een 2 liter dieselmotor betaalt € 190 per jaar, plus € 2 per gram CO2 uitstoot boven de 120 gram per kilometer.
100% elektrische bedrijfswagens zijn 100% fiscaal aftrekbaar.
De gemiddelde benzineauto heeft een levensduur van vijftien jaar – vandaar dat vanaf 2035 geen benzineauto's meer verkocht mogen worden. Wat er na 2050 wordt gedaan met overgebleven auto's die rijden op benzine, is onduidelijk. Het kan zijn dat deze worden geëxporteerd naar gebieden die ze nog wel toestaan.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.