Ook dit schooljaar veranderen weer verschillende wetten en regels voor het primair en gespecialiseerd onderwijs. Zo wordt de eindtoets dit jaar de doorstoomtoets en zijn er nieuwe stroomschema's voor het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring.
Met ingang van schooljaar 2023-2024 maken leerlingen uit groep 8 de doorstroomtoets in plaats van de eindtoets. Ze maken deze toets 2 maanden eerder dan de eindtoets. De Centrale eindtoets bestaat sinds niet jaar niet meer. De andere eindtoetsen werden een doorstroomtoets.
Het is belangrijk dat er meer focus komt op lezen, schrijven en rekenen. Daarom komen er straks minder kerndoelen en komt er meer samenhang tussen de kerndoelen. Na het testen van de concept-onderwijsdoelen in de praktijk, worden de vernieuwde kerndoelen opnieuw aangeboden aan de Tweede Kamer.
Vanaf het schooljaar 2023/2024 maken kinderen in groep 7 geen aparte Entreetoets meer. Wel is er de E7-toets van het leerlingvolgsysteem. De uitslag daarvan laat zien welk vervolgonderwijs na groep 8 het beste bij je kind past. Dat is al een inschatting voor het advies waar de school in groep 8 op zal uitkomen.
Vakinhoudelijke bekwaamheden zorgen ervoor dat leraren een diepgaande en actuele kennis van hun vakgebied hebben, terwijl didactische bekwaamheden hen in staat stellen om deze kennis op een effectieve en motiverende manier over te brengen.
Onderwijsontwikkelingen. Er wordt veel gevraagd van het onderwijs onder vaak lastige omstandigheden. Acute problemen zoals een tekort aan leraren, zorgen om het welzijn van leerlingen en studenten en het organiseren van onderwijs voor nieuwkomers maken het lastig om te focussen op de lange termijn.
Het advies havo komt overeen met een percentiel van tussen de 538 en 541.
Blijven zitten in groep 7
In groep 7 kunnen leerlingen blijven zitten. Bijvoorbeeld om werkwoordspelling en niet-werkwoordspelling nog extra in te oefenen. Of extra aandacht te geven aan redactiesommen. Meestal zijn er meerdere punten die samen leiden tot deze beslissing.
Elke school beslist zelf wanneer een leerling van schooltype kan/mag wisselen. De regels die de school hanteert liggen vast in beleid. De school moet dit beleid volgen. Meestal is informatie hierover te vinden in de schoolgids of op de website van de school.
Vanaf schooljaar 2023 – 2024 worden naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe leerdoelen voor digitale geletterdheid verplicht in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Digitale geletterdheid zal ook in jouw onderwijs een vaste plek moeten krijgen.
Het curriculum is het leerplan van de school.Hierin staan de inhouden en de doelen die geleerd moeten worden. Benoemd worden welke vakken er gegeven worden en wat de kerndoelen zijn.
leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding; leerlingen met een IQ lager dan 75; leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
De herexamens vinden plaats in het tweede tijdvak. Dat wil zeggen dat je tussen dinsdag 18 juni en dinsdag 25 juni 2024 één examen mag herkansen. Het kan voorkomen dat je verhinderd bent tijdens het tweede tijdvak en dus geen herexamen kunt afleggen.
Eén landelijke normering voor alle doorstroomtoetsen
Sinds 1 januari 2023 is het CvTE verantwoordelijk voor deze kwaliteits- bewaking. Daarnaast is het CvTE met ingang van het schooljaar 2023-2024 verantwoordelijk voor het bewaken van de vergelijkbaarheid van de doorstroomtoets resultaten.
​Een keertje zittenblijven is in Nederland vrij normaal: bijna de helft van de leerlingen blijft een keer zitten op de basisschool of op de middelbare school. Maar een jaar doubleren op de basisschool is volgens wetenschappelijk onderzoek zelden zinvol.
Groep 8 is een belangrijk jaar. Jouw kind maakt dit jaar de doorstroomtoets en krijgt dan een definitief schooladvies voor de middelbare school. Kan jouw kind met woordenschat in groep […]
Maximaal één onvoldoende voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde; Maximaal drie onvoldoendes binnen het totale vakkenpakket; Minimaal een 6 gemiddeld voor alle vakken.
Een score van 549 of 550 wordt slechts behaald door ongeveer de top 5 procent van alle leerlingen. Hoewel de link tussen Cito-score en IQ niet 1-op-1 is, is dit een teken aan de wand, dat zeer slimme leerlingen zich in het voorgezet onderwijs niet ontwikkelen of presteren naar vermogen.
Volgens de wet heeft elk kind het recht toegelaten te worden op het door de basisschool geadviseerde niveau. Bij een enkelvoudig schooladvies is dat helder. In het geval van een dubbeladvies geldt dit voor minimaal het laagst genoemde niveau. Dus een leerling met havo/vwo-advies kan in elk geval naar de havo.
1F: fundamenteel niveau.Dit is de basis die zoveel mogelijk leerlingen moeten beheersen;2F: een streefniveau.Dit is het niveau voor leerlingen die meer aankunnen.
Onderwijs dient drie doelen zoals Gert Biesta deze benoemt: kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling.