Basisscholen moeten vanaf schooljaar 2023-2024 verplicht twee lesuren bewegingsonderwijs geven, onder leiding van een vakleerkracht of bevoegde groepsleerkracht. Het is mogelijk om vragen te stellen aan het ondersteuningsteam van de KVLO.
Vanaf 1 september 2024 wordt het Groeipakket, zoals elk jaar, opnieuw geïndexeerd. Dit betekent dat je vanaf de betaling in oktober een verhoogd bedrag zult ontvangen. Deze indexering helpt ouders om de stijgende kosten van het levensonderhoud op te vangen en biedt extra ondersteuning in de zorg voor hun kinderen.
De cao heeft een looptijd van 1 mei 2023 tot 1 oktober 2024. De salarissen en uitkeringen worden per 1 juli 2023 structureel verhoogd met 10 procent. Werknemers krijgen daarnaast in november 2023 een eenmalige uitkering die afhankelijk is van de loonschaal.
Het is belangrijk dat er meer focus komt op lezen, schrijven en rekenen. Daarom komen er straks minder kerndoelen en komt er meer samenhang tussen de kerndoelen. Na het testen van de concept-onderwijsdoelen in de praktijk, worden de vernieuwde kerndoelen opnieuw aangeboden aan de Tweede Kamer.
Onderwijsontwikkelingen. Er wordt veel gevraagd van het onderwijs onder vaak lastige omstandigheden. Acute problemen zoals een tekort aan leraren, zorgen om het welzijn van leerlingen en studenten en het organiseren van onderwijs voor nieuwkomers maken het lastig om te focussen op de lange termijn.
Vakinhoudelijke bekwaamheden zorgen ervoor dat leraren een diepgaande en actuele kennis van hun vakgebied hebben, terwijl didactische bekwaamheden hen in staat stellen om deze kennis op een effectieve en motiverende manier over te brengen.
In een recent rapport somt McKinsey de problemen in het Nederlandse onderwijs op: slechtere prestaties, toenemende werkdruk en kansenongelijkheid, en verminderde doelmatigheid (zie: Scholen krijgen te weinig geld én besteden het slecht, didactiefonline.nl).
Kerndoelen zijn samen met de referentieniveaus voor rekenen en taal de belangrijkste landelijke leerplankaders. De kerndoelen geven richtlijnen en minimumeisen voor het onderwijs en het niveau van kennis en vaardigheden. Het zijn streefdoelen.
In heel 2024 is de cao-loonstijging de hoogste sinds 1982 (6,6 procent). De contractuele loonkosten (cao-lonen en werkgeverspremies) stegen in het vierde kwartaal met 6,7 procent. Hiermee ligt de ontwikkeling van de contractuele loonkosten iets boven die van de cao-lonen.
De oktobertoelage is een jaarlijkse toelage voor medewerkers die voldoen aan de voorwaarden. De oktobertoelage heeft binnen het primair onderwijs verschillende andere toelagen vervangen zoals de bindingstoelage en de extra nominale eindejaarsuitkering voor OOP-ers.
Bindingstoelage. De volgende werknemers hebben in de maand augustus recht op een bindingstoelage, indien zij op 1 augustus worden bezoldigd volgens het maximumsalaris of hoger dan hun salarisschaal en er geen beoordeling ten grondslag ligt van onvoldoende functioneren: Directeuren en adjunct-directeuren.
Per 1 januari 2024 zijn er weer een aantal nieuwe wetten en regels van kracht. Zoals de omgevingswet en het invoeren van het wettelijk minimumloon. Ook zal naar verwachting een wet in werking treden die doxing (verspreiden van gevoelige informatie) strafbaar maakt.
Op 1 oktober 2024 treden nieuwe maatregelen in werking die zowel de verzekeraars als hun klanten treffen. Deze veranderingen brengen belangrijke aanpassingen met zich mee, vooral wat betreft het opzeggen van contracten en de termijnen voor schade-uitkeringen.
Op 6 januari 2024 zet De Lijn een belangrijke en grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari zal 89 % van het nieuwe net ingevoerd zijn. In 6 van de 15 vervoerregio's is met deze fase het nieuwe net zelfs volledig ingevoerd.
Er zijn te weinig leraren in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ook is er een tekort schoolleiders (directeuren) in het basisonderwijs. Het kabinet neemt daarom maatregelen om de personeelstekorten aan te pakken.
Singapore overklast alle landen in de Pisa-ranking. Dat is geen toeval. Het heeft zonder twijfel het zwaarste onderwijssysteem ter wereld, kinderen worden er vanaf de geboorte klaargestoomd om te scoren. Singapore is het enige land van de Pisa-toppers dat wél selecteert vanaf 12 jaar.
Hoge werkdruk als oorzaak
Een meerderheid (61 procent van de basisschoolleraren en 58 procent van de docenten op het voortgezet onderwijs) vindt dat ze te weinig tijd kunnen besteden aan lesgeven en bijna allemaal werken ze over.
Onderwijs dient drie doelen zoals Gert Biesta deze benoemt: kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling.
Een curriculum (een leerplan) beschrijft alles wat leerlingen op school moeten leren. Het is een overzicht van wat leerlingen moeten kennen en kunnen als ze van school gaan. Voor alle vakken worden kerndoelen en eindtermen gemaakt. Vervolgens gaat jouw school aan de slag om een onderwijsprogramma te maken.
Op schoolniveau ontbreekt vaak systematisch zicht op de kwaliteit en effectiviteit van de extra ondersteuning. Daarbovenop komt een schrijnend tekort aan leraren en schoolleiders, dat bij een deel van de scholen ernstige gevolgen lijkt te hebben voor de onderwijskwaliteit.
De belangrijkste uitdagingen zijn onder andere ontoereikende infrastructuur , de kwaliteit van leraren, toegang tot kwalitatief goed onderwijs, uitvalpercentages en een focus op routinematig leren in plaats van kritisch denken en creativiteit. Bovendien hebben sociaaleconomische verschillen een aanzienlijke impact op de toegang tot en kwaliteit van het onderwijs.
Leraren en scholen geven echter aan dat er knelpunten zijn die hun leerdoelen in de weg liggen: zo heeft rond de 40% simpelweg geen tijd voor scholing;meer dan 40% noemt geld als belangrijk knelpunt;een kwart van de PO scholen geeft aan dat de werkdruk te hoog is.
Volgens Thijs Roovers van de Algemene Onderwijsbond zit het grootste probleem in het personeelstekort. Vooral waar onderwijs juist heel hard nodig is, zijn de tekorten het grootst. Als gevolg daarvan gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit en dus ook de kennis van de leerlingen.