Iedereen die op de openbare weg geen gebruik maakt van een motorvoertuig is een zwakke weggebruiker. Denk maar aan voetgangers, fietsers, rolstoelgebruikers, ruiters, steppers enzovoort. Een zwakke weggebruiker moet zich zelfs niet op de weg bevinden om als zwakke weggebruiker beschouwd te worden.
Fietsers en voetgangers behoren tot de groep van de zwakke weggebruikers. Daarom biedt de wet hun extra bescherming. Bestuurders mogen zwakke weggebruikers niet in gevaar brengen en moeten hun in de meeste gevallen voorrang verlenen. Zo moeten bestuurders bijvoorbeeld stoppen aan een zebrapad.
Wat zijn de rechten van een zwakke weggebruiker? Als zwakke weggebruiker die het slachtoffer wordt van een ongeluk met een motorvoertuig op de openbare weg, krijgt u automatisch een vergoeding voor uw letselschade en voor de schade aan uw kleren. Ook al was u in fout.
Is de elektrische step een vrijgesteld motorrijtuig, dan bent u als stepper te beschouwen als een zwakke weggebruiker in de zin van artikel 29bis WAM-wet.
Een scooter wordt volgens de Nederlandse wetgeving ook als een gemotoriseerd voertuig gedefinieerd. Hierdoor genieten zwakkere weggebruikers, denk maar aan fietsers of voetgangers, extra bescherming.
De bestuurder van een elektrische fiets wordt gelijkgesteld met de bestuurder van een rijwiel en is altijd een zwakke weggebruiker. Hij moet zich in het verkeer gedragen zoals een fietser, zonder verplichte helm, zonder rijbewijs en zonder verplichting om een B.A.-autoverzekering af te sluiten.
Je wordt als zwakke weggebruiker steeds vergoed bij een ongeval. In fout of niet in fout. Wanneer je echter met de fiets reed, zal de schade aan jouw fiets niet worden vergoed bij een ongeval in fout. Het is trouwens aangeraden om een familiale verzekering af te sluiten.
Via de app's vind je de dichtstbijzijnde deelstep, scan dan de QR-code die je op het stuur van elke step terugvindt. Door deze code te scannen ontgrendel je de step voor gebruik. Na je rit plaats je de step op een plaats waar hij het verkeer niet kan hinderen en beëindig je de rit in de app.
Je gaat met één voet op de e-step staan en met de andere voet zet je één of twee keer af, net zoals je met een normale step zou doen. Tijdens het steppen druk je de gashendel in. Daarna neemt de gashendel het van je over en hoef je niet meer te steppen. Zet nu beide voeten op de step.
Omdat de fietser een fout maakt en de automobilist niets te verwijten valt (overmacht), is de fietser aansprakelijk. De automobilist krijgt 100% van zijn schade vergoed. De automobilist rijdt op de rijbaan. Een fietser rijdt in de verkeerde rijrichting op het naastgelegen fietspad.
De fietser hoeft geen schuld aan te tonen. De bestuurder van een motorrijtuig kan de fietser aansprakelijk stellen voor de schade door de aanrijding, maar dat is wel complex. De zwakke verkeersdeelnemers worden door de wet beschermd, in artikel 185 Wegenverkeerswet.
Natuurlijk is een zwakke weggebruiker doorgaans kwetsbaarder. En het klopt dat de wet voorziet in een schadevergoeding, ongeacht de schuldvraag. Maar een fietser, voetganger of andere zwakke weggebruiker die een verkeersongeval veroorzaakt, is wel degelijk in fout. En dus aansprakelijk.
De uitdrukking zwakke weggebruikers verwijst al snel naar een soort ondergeschikte positie van die fietser of voetganger tegenover een autobestuurder.
Wanneer ben ik precies een kwetsbare verkeersdeelnemer? Voetgangers en fietsers worden gezien als kwetsbare verkeersdeelnemers. Let op: artikel 185 WvW geldt alleen als zij in een ongeval met een gemotoriseerd voertuig terecht komen! In een ongeval tussen een voetganger en een fietser is hier dus geen sprake van.
Oversteken
Aan een zebrapad moet je van je fiets stappen om voorrang te krijgen. Voorrang op zebrapaden is enkel voorbehouden aan voetgangers. Steek je al fietsend het zebrapad over, dan moet je dus zelf voorrang verlenen.
En dus zie je veel elektrische steps rondrijden, zelfs al mogen ze officieel niet gebruikt worden. Je riskeert daarmee een boete van €380,- en dat je step in beslag wordt genomen. Mocht je wel worden aangehouden, dan kan het dus een duur geintje worden.
De stoep behoort tot de openbare weg, dus dat mag ook niet. Voor e-steps die wel zijn goedgekeurd, geldt dat ze ook niet op de stoep mogen.
Dus welke elektrische step mag op de weg? Momenteel geldt dit alleen als het is goedgekeurd door de RDW. De legalisering is op basis van elektrische step met kenteken. Volgens het minister wil dat iedfere fabrikant haar elektrische step modellen laat goedkeuren voor de RDW.
Meestal zijn de kosten van het huren van een Bird step €1 euro om de step te ontgrendelen en €0.15 per minuut om de step te huren. Een ritje van 10 minuten kost dus €2.50.
De maximumsnelheid is 18 kilometer per uur. De meeste elektrische (scooter)steps zijn niet toegestaan op de openbare weg. Je mag alleen de weg met een e-step op als de overheid (RDW) het type heeft aangewezen als bijzondere bromfiets. Zo zijn bijvoorbeeld de Segway en Swing wel toegestaan.
Een rit kost 1 euro om op te starten en vervolgens 0,19 euro per minuut. Elektrische deelsteps en deelscooters zijn een handig vervoersmiddel in de stad. Ze zijn wendbaar, gemakkelijk te parkeren en milieuvriendelijk.
Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.
Je hebt als voetganger voorrang bij een zebrapad. Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers.
De standaard elektrische fiets wordt beschermd door de wet
Volgens de wet is de standaard elektrische fiets met trapondersteuning (e-bike) geen motorrijtuig. Volgens de wet is de fietser op een standaard elektrische fiets met de hulpmotor die in verbinding staat met de trappers een zwakkere verkeersdeelnemer.
Regeling voertuigen
De fiets is een voertuig in de zin van de wet, en ook in praktische zin.