Een school kent een aantal activiteiten waarbij de aanwezigheid van (bijna) alle lesgevenden is gewenst. Dit is gevat onder de noemer 'algemene schooltaken'. Dit begrip dient niet naar alle kanten uitgebreid te worden, omdat het echt gaat om taken die de school van al het personeel verwacht.
Lesgevende taak (930 uur)
Dit zijn het aantal uren die de leerkracht 'voor de klas staat'. Dit is een ruim begrip, want natuurlijk vallen daar ook de uren onder die je buiten het klaslokaal met de leerlingen doorbrengt, bijv. excursies.
Het gaat hierbij om personeel met een lesgevende taak of een specialistische begeleidingstaak, zoals onderwijsassistenten, instructeurs en logopedisten, maar ook om personeel dat ondersteunend is op het gebied van de schoolorganisatie, gebouwbeheer of de schooladministratie.
Lesgevende taak: De daadwerkelijke lesuren. Vanaf 1 augustus 2019 is dat maximaal 940 uur, tenzij je in overleg met je directeur afspreekt dat dit hoger is. Lesgebonden taken: Voor- en nawerk bij lesuren, zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc.
Aan het geven van les en het verzorgen van lesgebonden en/of behandeltaken is voor- en nawerk verbonden. Deze uren worden uitgedrukt in een opslagfactor. De opslagfactor wordt vastgesteld tussen 35 % en 45 % van de lesuren. Wat wel en niet onder een opslagfactor valt, verschilt per bestuur en soms zelfs per school.
Fte betekent fulltime-equivalent. Het is het officiële meetmiddel waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek. Een functie van 0,6 fte bijvoorbeeld is – uitgaande van een werkweek van 38 uur – een functie van 0,6 x 38 = 22,8 uur.
het aantal lesuren op jaar basis is 1113, lesgerelateerd uren 63 en 132 uur deskundigheidsbevordering ( 10% van 1327uur op basis van 0.8 fte).
Kwalificatie, socialisatie en subjectivering verschijnen daarmee niet alleen als drie functies van onderwijsprocessen, maar ook als drie doeldomeinen van het onderwijs.
Een onderwijzer/onderwijzeres, leraar/lerares of docent/docente draagt kennis en technische bekwaamheid over aan respectievelijk scholieren, leerlingen of studenten. Genderneutrale termen zijn leerkracht en onderwijsgevende.
De ouderraad bestaat uit een groep ouders die op school actief zijn en helpen bij een tal aan zaken. Zo helpt de raad bij het organiseren van activiteiten en kan de OR ongevraagd advies geven aan directie en medezeggenschapsraad.
De onderwijsondersteunende medewerkers spelen een belangrijke rol in het onderwijs- en organisatieproces. Zij ondersteunen leraren en managers, zorgen ervoor dat ondersteunende processen goed verlopen en zijn vaak de 'stille kracht' in de organisatie.
Gebruik je je eigen vervoermiddel (auto, motor, motorfiets) dan heb je recht op een kilometervergoeding. Voor de periode van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022 bedroeg die vergoeding 0,3707 euro per kilometer. Vanaf 1 juli 2022 bedraagt de vergoeding 0,4170 euro per kilometer.
Werktijdfactor 1,00 betekent fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door je werktijdfactor te vermenigvuldigen met 40 uur, weet je hoeveel uur je per week moet werken.
In het onderwijs geldt de zogenoemde normjaartaak. Deze is vastgelegd in de CAO voor het onderwijs en bedraagt in het primair onderwijs 1659 uur bij een fulltime aanstelling.
Antwoord. Een leraar geeft les in het secundair onderwijs, een professor in het hoger onderwijs.
Om onderwijsassistent of klassenassistent te worden heeft u een diploma van de mbo-opleiding tot onderwijsassistent nodig. Er zijn verder (nog) geen wettelijke bekwaamheidseisen voor deze beroepen.
De belangrijkste taak van een docent is het overbrengen van kennis en vaardigheden aan een groep leerlingen of studenten. In het basisonderwijs heeft een leerkracht over het algemeen de hele dag dezelfde klas voor zich, die hij onderwijst in alle schoolvakken.
Onder burgerschap verstaan we de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven. Burgerschapsvorming brengt jongeren de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving.
Kwalificatie betreft het verwerven van kennis, vaardigheden en houding. Socialisatie draait om de manieren waarop we via onderwijs deel worden van bestaande tradities en praktijken. Persoonsvorming / subjectificatie gaat over emancipatie en vrijheid en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
Een leraar in het voortgezet onderwijs verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dat staat in de cao voortgezet onderwijs (cao vo).
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Op de meeste scholen is er een maximale lessen-taak van 750 klokuren per school- jaar. De AOb gaat uit van dat maximum: in het taakbeleid moet een maximum aantal te geven lessen per week (8.1.3 c) worden afgesproken. Omgerekend naar 38 lesweken en lessen van vijftig minuten betekent dit – afgerond – 24 lessen per week.