Samenwerken is een competentie.Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben.
Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Samenwerking is altijd een samenspel van mensen die al dan niet iets willen. Samenwerking overstijgt naar haar aard het individuele, maar tegelijkertijd neemt iedereen in een samenwerking zichzelf mee.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Ze creëren samenhang en anticiperen door vooraf acties af te stemmen en informatie te delen. Het ontbreken van deze flow, zoals onnodig wachten, blijkt in veel omgevingen een grote blokkade te zijn. Co-creatie draait in de kern om krachtig en slim samenwerken doordat je elkaar inspireert en actief met elkaar afstemt.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak ben je afhankelijk van je collega's of je team om je doelen te behalen en je werk goed te kunnen doen. Om goed te kunnen samenwerken zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Wat is de verleden tijd van samenwerken? De verleden tijd van samenwerken is 'werkte samen'. Het voltooid deelwoord is 'heeft samengewerkt'.
Samenwerken biedt de mogelijkheid om taken te verdelen. Ieder teamlid houdt zich bezig met de taak die het beste past bij zijn of haar expertise. Dankzij de mogelijkheid om taken te verdelen en gelijktijdig aan het project te werken, leidt samenwerken tot een kwalitatief beter en sneller resultaat.
Door een goede samenwerking word je weer bewust van het feit dat je een waardevol persoon bent. Je beseft je dat andere teamleden je goed kennen, accepteren en mogen. Ook realiseer je je dat je hebt bijgedragen aan je eigen succes, het succes van je collega's en van het team.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.