Reuma, spierdystrofie, dwarslaesie, spasticiteit en RSI/CANS zijn voorbeelden van motorische aandoeningen die je beperken in (voort) bewegen, (gaan) zitten, lopen, veranderen van houding, balans en de arm/ handfunctie.
Wanneer iemand een fysieke (of motorische) beperking heeft, is zijn bewegingsmogelijkheid verstoord. Onder deze diverse groep beperkingen vallen onder meer mensen met onvrijwillige bewegingen (spasmen of tremors), coördinatieproblemen, verlamming, artritis en mensen met ontbrekende ledematen.
Hierbij gaat het om beperkingen inzake mobiliteit ten gevolge van een stoornis van centrale oorsprong: hersenverlamming/cerebral palsy/cerebrale parese/infantiele encefalopathie. Multiple sclerose (+ vergelijkbare degeneratieve neurologische aandoeningen: ALS, friedreich, huntington …) spina bifida.
Van een motorisch ontwikkelingsprobleem is sprake als een kind zich qua motoriek trager of afwijkend ontwikkelt en hierdoor belemmerd wordt in zijn activiteiten en participatie.
Motorische problemen zijn bijvoorbeeld verlamming, moeite met doelbewuste handelingen: apraxie.Moeite met spreken; Broca afasie en dysartrie.Moeite met schrijven: agrafie.Moeite met slikken, kauwen.
'Stoornissen' betreffen afwijkingen op orgaanniveau, 'beperkingen' worden door een persoon ondervonden bij het uitvoeren van activiteiten, en 'handicaps' hebben betrekking op de sociale nadelen die een persoon ondervindt als gevolg van gezondheidsproblemen.
Zwakbegaafdheid is geen stoornis of beperking, maar vergt wel wat extra aandacht in de behandelkamer. Het hebben van een lichte verstandelijke beperking (LVB) is makkelijker vast te stellen en vorm ook een risicofactor voor het ontwikkelen van psychische stoornissen.
Bij een motorische achterstand beweegt het kind minder handig in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een gevolg kan zijn dat het kind gefrustreerd raakt en niet goed kan meedoen in de klas of bij het spelen met andere kinderen.
De basis motorische vaardigheden van een mens zijn: snelheid, kracht, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen. Het zijn de vijf bouwstenen van een gezonde ontwikkeling. Kinderen die actief zijn, doen deze vaardigheden spelenderwijs op.
De motorische ontwikkeling is het proces waarin een kind controle krijgt over de spieren en deze leert gebruiken. Vanaf de geboorte ontdekken baby's nieuwe bewegingen stap voor stap en meestal in een vaste volgorde. Als ouder kun jij je baby helpen zich veilig te ontwikkelen.
Wat is het? Dyspraxie, ook wel Developmental Coördination Disorder (DCD) genoemd, is een ontwikkelingsstoornis van het motorische systeem in de hersenen. Elke beweging, hoe ogenschijnlijk simpel ook, is het resultaat van een zorgvuldige en ingewikkelde planning en organisatie in de hersenen.
Een auditieve beperking betekent dat je doof of slechthorend bent.Iemand met een visuele beperking is blind of slechtziend. Je bent doofblind als je niet of slecht hoort en niet of slecht ziet. Een beperking aan je zintuigen kan een grote impact op je leven hebben.
DCD is een stoornis in de ontwikkeling. Dat betekent dat de ontwikkeling en groei van een kind anders gaat dan normaal. Sommige onderzoeken laten zien dat hersenen van kinderen met DCD zich net iets anders ontwikkelen dan de hersenen van kinderen zonder DCD.
Classificatie op basis van ernst
ernstige verstandelijke beperking (IQ 20-34 / ontwikkelingsleeftijd tussen de 3 en 5 jaar); matige verstandelijke beperking (IQ 35-49 / ontwikkelingsleeftijd 6-9 jaar; milde verstandelijke beperking (IQ 50-70 / ontwikkelingsleeftijd 9-12 jaar).
Iemand heeft een licht verstandelijke beperking (LVB) als hij aanzienlijke beperkingen heeft op het gebied van cognitieve ontwikkeling en adaptieve vaardigheden, ook wel sociaal aanpassingsvermogen genoemd.
Psychologisch onderzoek kan bepalen of en in welke mate iemand een verstandelijke beperking heeft. Een verstandelijke beperking kan ook door een kinderarts worden vastgesteld, door het doen van chromosoom - of DNA onderzoek.
ADHD behoort namelijk tot de psychische stoornissen, zoals vermeld in DSM-5. Dat betekent dat personen met uitsluitend ADHD of andere psychische stoornissen niet in aanmerking komen voor een PVB.
Er zijn honderden verschillende soorten handicaps, zoals cerebrale parese, syndroom van Down of autisme. Vaak worden deze onderverdeeld in 'lichamelijke' en 'verstandelijke' handicaps.
Invalide, mindervalide of miva
Mindervalide betekent minderwaardig en miva werd als afkorting vaak gebruikt om die laatste minder stigmatiserend te laten klinken. Je zegt er echter nog steeds mee dat een gehandicapte persoon minder waardevol is. Alternatief: gehandicapte persoon of persoon met een beperking.
Als we echter vanuit de trainingsleer kijken, gaat 'het hebben van een goede conditie' om een combinatie van vijf verschillende motorische vaardigheden (eigenschappen): coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid.
Het medische woord voor ontwikkelingsachterstand is retardatie. Wanneer kinderen alleen achter zijn qua bewegingsmogelijkheden of motorische vaardigheden, wordt dit motorische retardatie genoemd.