Voorbeelden van inventaris zijn tafels, stoelen, lampen, keuken apparatuur, etc. Naast de inventaris is bij waardering van horeca ook sprake van aard- en nagelvaste inrichting (in huurpand ook wel huurdersbelang genoemd) en goodwill.
De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen(geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts, of flessen wijn.
Bepaal de waarde van de onderneming
Een horecabedrijf is meer waard dan alleen de prijs van de inventaris. De prijs die de eigenaar vraagt bestaat meestal uit inventaris + goodwill.
Goodwill in de horeca kent vele definities maar is het best te omschrijven als het verschil tussen de waarde van de inventaris/huurderbelang en de waarde van het geheel bij verkoop op de markt. Goodwill is ook wel te omschrijven als de contante waarde van de overwinst van de onderneming.
Je kunt de waarde van de goodwill van het bedrijf op basis van de omzet berekenen. Voor het bepalenvan de goodwill van het horecabedrijf gelden verschillende vuisregels, bijvoorbeeld de volgenden: 4 tot 5 x de nettowinst van de horecazaak OF 0,75 tot 1,2 x de jaaromzet van de horecazaak.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen. De inslag is 30 procent en dat bedrag weet je nu.
Het is verplicht om positieve goodwill te activeren. Dit betekent dat goodwill op de balans geboekt moet worden (art. 389 lid 7 BW 2). Betaalde goodwill is een investering in een immaterieel bedrijfsmiddel en moet binnen 5 – 10 jaar te worden afgeschreven.
Nederlandse jaarrekeningen. Ook in een Nederlandse balans tref je goodwill onder de 'immateriële vaste activa' aan.
De startinvestering bij een overname van een horecazaak bedraagt minstens €800.000, waarvan 25% persoonlijk moet worden gefinancierd. Neem contact op met het hoofdkantoor van jouw franchise voor meer informatie over de vergoedingen.
Vraag de makelaar naar de specifieke kosten in dit laatste geval. Houd rekening met € 500,- tot € 1.500,- excl. BTW per overeenkomst.
Een inventaris op je balans is een vaste activa-rekening dat bestaat uit investeringen van bedrijfsmiddelen die gebruikt worden voor de bedrijfsvoering. Inventaris voorbeelden zijn je bureau, laptop of ander gereedschap.
Inventaris is de 'inboedel' van uw bedrijf. Het zijn alle 'roerende zaken' in uw bedrijf die u nodig heeft om uw werk te kunnen doen (geen auto's of geld!), zoals kantoormeubilair, computers, gereedschap, machines. Met goederen wordt uw handelsvoorraad bedoeld, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.
Inventaris verplicht? Ja, volgens de boekhoudwetgeving moet u één keer per jaar een inventaris opstellen van al uw bezittingen en schulden.
Meestal word met exploitatiekosten de kosten verstaan die direct gekoppeld zijn aan je gebouw, dus onder andere onderhoudskosten, energiekosten, belasting- en verzekeringskosten, schoonmaak van een kantoor etc.
De bedrijfsexploitatie bestaat uit het interieur, de bedrijfsinventaris, de goodwill, de handelsnaam, eventueel het huurdersbelang en de website. Vaak wordt uitgegaan van een activatransactie en komt deze bij dealvorming tot stand.
Het is vaak een onderhandelingsproces, waarbij verschillende partijen verschillende belangen hebben en ieder zijn eigen voorkeur heeft voor de te hanteren methodiek. Een veelgebruikte manier om goodwill te berekenen is kijken naar de winst over een aantal jaren en deze dan te vermenigvuldigen met een factor 3 tot 5.
De waarde bepalen
Er zijn verschillende methoden om waarde te bepalen: Discounted cashflow: Berekent de waarde op basis van toekomstige vrije kasstromen. Intrinsieke waarde: Hierbij is de bedrijfswaarde het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de schulden (dus het eigen vermogen).
De afschrijving op betaalde goodwill op aandelen is namelijk fiscaal niet aftrekbaar. Bij een activa/passivatransactie kan de koper wel afschrijven op de gekochte goodwill. Bij een activa/passivatransactie verkrijgt de koper een fiscaal voordeel en heeft de verkoper een fiscaal nadeel.
Houdt er rekening mee dat je toch wel minimaal 30% tot 40% van een Overnamesom zelf zult moeten inbrengen. Daarnaast zul je kosten moeten maken om tot de overname te komen, denk daarbij aan kosten van de adviseurs, accountant voor het boekenonderzoek, jurist voor de overeenkomsten en ook de notariskosten.
Ondernemers die een restaurant of café starten of - natuurlijk ook een mogelijkheid - willen overnemen, moeten in sommige gemeenten een speciale exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen. Deze voorwaarden hebben te maken met openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.