Murano is alleen te bereiken met de vaporetto vanaf Venetië.
De beste optie is om de vaporetto 3, 4.1, 4.2, 7, 12, 13 of de vaporetto 18 vanaf Venetië te nemen. Een tochtje duurt ongeveer 45 minuten en kost €6,50. Een dagticket voor de vaporetto kost €20.
Je kan om het even waar uitstappen maar als je de glasfabrieken wil zien kies je voor de halte 'Colonna'. Voor het glasmuseum van Murano en de kerken kies je best voor 'Museo'. Van de Piazzale Roma of Ferrovia (bus- en treinstation) neem je lijn drie die je nog geen twintig minuutjes later in Murano dropt.
Muranoglas.nl is een onderdeel van Glaswinkeltje in Leiden bekend om haar uitgebreide aanbod van artistiek-modern-eigentijds designglas. Murano wordt meestal beschreven als een eiland in de Lagune van Venetië, maar het is, net als Venetië zelf een verzameling eilandjes die door bruggen aan elkaar verbonden zijn.
Muranoglas is glas gemaakt in Murano of volgens de ambachtelijke tradities van dit eiland bij Venetië.
Vaporetto (waterbus)
U betaalt een vaste prijs voor een dagkaart en u kunt dit kaartje de hele dag gebruiken. U hoeft het pas af te stempelen bij het aan boord gaan, dus als u meerdere kaartjes koopt voor uw verblijf en u gebruikt een dag geen waterbus, dan kunt u deze op een andere dag gebruiken.
De bootreis duurt ongeveer 42 minuten naar het eiland Burano. Je kunt ook vanaf S. Zaccaria station (San Marcoplein) de LN route al beginnen. Tip: Als je verblijft op 1 van de campings vlakbij 'Punta di Sabbioni (bijvoorbeeld; Marina di Venezia), brengt de boot je in ongeveer 20 minuten naar het kleurrijke eiland.
Een tochtje duurt ongeveer 45 minuten en kost €6,50. Een dagticket voor de vaporetto kost €20. Op het eiland zelf heb je geen vervoer nodig. Je kan de verschillende plekken makkelijk te voet bezoeken.
Watertaxi – Het ultieme gemak, maar wel prijzig. Gebruik uitsluitend officiële watertaxi's, te herkennen aan de gele band met opschrift 'Commune di Venezia'. Gondel – Een gondeltocht van 30-40 minuten kost circa € 80. Aan boord is plaats voor maximaal zes personen.
Burano is alleen te bereiken met de vaporetto vanaf Venetië. De beste optie is om de vaporetto 12 vanaf de halte San Zaccaria te nemen. Een tochtje duurt ongeveer 45 minuten en kost € 6,50. Er is ook de mogelijkheid om een dagticket voor de vaporetto aan te schaffen.
Venetië: gebouwd op palen
Het heien van palen in de grond is de traditionele Venetiaanse methode om een bouwwerk van een goede fundering te voorzien. Door de palen ontstond een stabiele fundering. Daar werden vooral dennen- en eikenhouten palen voor gebruikt.
Een watertaxi kost tussen de EUR 3,- en EUR 9,- + EUR 1,80 per minuut. Ze rekenen EUR 6,- extra als ze je op moeten halen bij je hotel, in de nacht en bagage.
Venetië is een populaire bestemming voor toeristen en dagjesmensen maar is ook erg duur. Voor een hotelkamer of in een restaurant betaal je veel meer dan elders in Italië. Als je wilt besparen op een overnachting of verblijfskosten kun je kiezen voor een hotel, hostel of camping in de plaats Mestre.
Burano is niet groot en op het eiland wonen zo'n 3000 inwoners. Je loopt dus in principe zo het eilandje rond. Leuke plekken om even te stoppen zijn de San Martino kerk, maar slenter ook even langs het water via de Fondamenta S. Maura of Fondamenta degli Assassini.
Een comfortabele reisoptie is met de "ÖBB nightjet" nachttrein. Reis met de dagtreinverbinding met een reistijd van 06:50 uur. De prijs van het treinkaartje begint bij 26 EUR.
De prijs van een gondelvaart Venetië is vastgelegd:
Elke bijkomende 20 minuten kost € 40 extra. Na 19u is de basisprijs € 100, en komt er elke 20 minuten € 50 bij. Maximaal 6 personen kunnen in een gondel. Wil je graag eens een vaart meemaken?
Glas maken ze uit een mengsel van zand, kalk en soda. Deze grondstoffen verhitten ze bij een temperatuur rond de 1500 graden Celsius in een smeltoven.
Het 'speciale 'ingrediënt in Muranoglas is kiezelaarde zand, terwijl speciale stromen en stabilisatoren worden toegevoegd om het glas bij lagere temperaturen te smelten en er prachtige voorwerpen van te maken. Mineralen zoals kobalt en koper, evenals goud en zilver folie, worden vaak toegevoegd voor de kleur.
Deze techniek kon alleen worden toegepast om kleine glasplaatjes te maken. Vervolgens werden deze plaatjes, met een ongelijke dikte, d.m.v. loodstrips aan elkaar gemaakt om zo een groter oppervlak te verkrijgen. Tot aan het einde van de Middeleeuwen was glas gebruikt voor ramen, enkel weggelegd voor de rijken.