Heeft je motor al roestplekken? Deze kun je verwijderen met WD-40 multispray en eventueel een fijn schuurpapier. Volgens MotoShare is de originele WD-40 het best geschikt om de uitlaat te beschermen. Voor ongelakte metalen onderdelen is een siliconenspray het meest geschikt.
Roest verwijderen met huishoudelijke middelen
Azijn is behoorlijk zuur en die zuren bijten door de roest heen. Limoen en zout. Strooi wat zout over de verroeste delen om het daarna te besprenkelen met limoen- of citroensap. Het ruwe zout en de zuren van de citrusvrucht lossen roest op.
Zorg dat je motorfiets beschermt is met een anti pekel spray. Doe daarbij ook wat extra vet op scharnierende en draaiende delen, zoals standaard, jiffy, rempedaal, enz en spoel de motor na elke rit goed schoon met water.
Pak een flinke vel Aluminiumfolie en maak hier een prop van. Maak het chromen oppervlak nat met water. Wrijf nu met de Aluminiumfolie prop over het chroom heen tot de roest is verdwenen. Als alle roest weg s maak het chromen oppervlakte nog even goed schoon.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Misschien wel een bekend trucje; cola als roestverwijderaar. Leg je gereedschap in een bak met cola en de volgende dag kan je de roest er zo vanaf borstelen. Werkt natuurlijk ook met Pepsi.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen. Zonlicht kan de kleur van je motor vervagen, leer laten uitdrogen en kunststof broos maken.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Hoelang strooizout (of pekel) blijft liggen, hangt af van een aantal factoren. Wanneer er veel beweging op de weg is zal het strooizout automatisch verwaaien naar bermen en grassen langs de wegen. Het verkeer zorgt er daarnaast voor dat het strooizout zich beter gaat mengen met het water waardoor het beter oplost.
Wist je dat je je favoriete drankje in kan zetten tegen roest? Cola bevat fosforzuur. Fosforzuur helpt goed tegen roest. Het principe werkt hetzelfde als bij witte azijn. Leg het item met roest in een bakje met cola en laat het daarna een tijdje inweken.
Witte azijn werkt goed
Dat werkt erg goed om roest te verwijderen. De azijn moet onverdund zijn. Laat het goed inwerken en daarna voorzichtig afnemen met een microvezeldoekje.
Rustyco is de beste roestoplosser op de markt. Rustyco wordt gebruikt om roest op te lossen en verwijderen van metaal, aluminium, zink, gietijzer, koper en meer. Rustyco gel is een dikke vloeistof die je aan kan brengen met de kwast.
Schade aan planten en dieren door strooizout
De bast van bomen langs wegen word aangetast door direct contact met het strooizout, waardoor bomen gevoelig worden voor schimmels en andere aantastingen. Knoppen kunnen ook afsterven doordat het zout vocht onttrekt waardoor de knop uitdroogt.
Strooizout is gewoon keukenzout (NaCl) maar wel minder zuiver. Vroeger werd het zout vaak roze gekleurd om het te onderscheiden van consumptiezout. Aan wegenzout is een anti-klontermiddel toegevoegd. Zout is hygroscopisch (trekt vocht aan) waardoor het gaat klonteren.
Vacuümzout wordt gefabriceerd door onderaardse zoutlagen in vloeibare vorm omhoog te pompen en het vervolgens in de fabriek zodanig te bewerken dat er korrels overblijven. Vacuümzout is behoorlijk zuiver. Steenzout wordt gewonnen in zoutmijnen, met name in Duitsland en Oostenrijk.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Wil je je motor toch beschermen, gebruik dan altijd een ventilerende binnenhoes. Als je motor buiten staat kies je voor een goed ventilerende buitenhoes. Maak deze aan de onderkant goed vast zodat hij niet wegwaait. Op mooie en droge dagen kun je de hoes even weghalen om de motor te laten luchten.
Het is natuurlijk het beste als je je motor in de winter in een droge, goed geventileerde ruimte kunt stallen. Je kunt je motor ook nog afdekken met een ventilerende motorhoes. Gebruik liever geen dekens, lakens of slaapzakken. Hiermee is er onvoldoende ventilatie en kan er makkelijk roest ontstaan.
Schoonmaak azijn (veelal wit) is bijzonder goedkoop (< 50 ct) en werkt het beste als artikelen die verroest zijn eerst worden geweekt. Als artikelen te groot zijn om te weken moet u met een doek of spons ruim azijn aanbrengen op de oppervlaktes.
Kleine onderdeeltjes kun je laten weken in een bakje met cola. Stop het roestige object in een plastic bakje en giet er vervolgens cola overheen. Laat dit een paar uurtjes staan. Na een paar uurtjes poets je de roest zo weg met een staalborsteltje, stukje staalwol of wat aluminium folie.
Extra sterke zuren
Gebruik Coca-Cola, dat werkt net zo goed!” De zuren in cola zijn zo sterk dat zij de roest letterlijk wegvreten; perfect als allesreiniger! Overigens werkt Coca-Cola vooral op vliegroest, met diepgewortelde roest is lastiger om te verwijderen.
Dit seizoen is er tot nu toe bijna 12 miljoen kilogram zout gestrooid. Vorig jaar was dit iets meer dan 56 miljoen en dit is allebei weinig vergeleken met het tienjarig gemiddelde van 90 miljoen kilogram per jaar. Het hoogterecord staat op de winter van 2009-2010 toen 191 miljoen kilo gestrooid is (figuur 1).