Na het ondertekenen van de akte sturen wij je een digitaal afschrift of een afschrift per post. Op het afschrift staat alleen de handtekening van de notaris. Vaak krijg ik de opmerking dat het afschrift niet juist is, omdat alleen de handtekening van de notaris op het afschrift staat.
Na het voltooien van zijn onderzoek zal de notaris de voorlopige verkoopovereenkomst en de onderzoeksresultaten in een authentieke akte gieten en zal hij de partijen samenroepen om deze akte te laten 'verlijden' (voorlezen en tekenen). Daarna zorgt de notaris voor de registratie van de akte op het registratiekantoor.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
Het passeren van de akte betekent dat de notaris zijn of haar handtekening onder de akte zet. De notaris doet dit op grond van de volmacht die je hebt ondertekend bij de notaris. Wanneer de akte is gepasseerd, betekent dit dat de BV officieel is opgericht. Je kunt dus bijna aan de slag!
De nota van afrekening toont je alle bedragen die gemoeid zijn met het kopen of verkopen van je woning. Op deze nota kun je als koper of verkoper het volgende tegenkomen: De koopsom en alle bijbehorende kosten die te maken hebben met de eigendomsoverdracht.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Wat je direct moet regelen
Post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Verzekeringen zoals opstalverzekering en inboedelverzekering. Leverancier van gas, water en stroom. De provider van telefonie, televisie en internet.
Goed nieuws: als je een woning met overwaarde verkoopt, dan hoef je over die overwaarde geen belasting te betalen.
Overdracht koopsom via notaris
De notaris mag uw geld enige tijd vasthouden. Dat doet de notaris omdat deze nogmaals moet controleren of u de woning wel kunt 'leveren'. U spreekt in de akte van levering immers af dat u de woning onder bepaalde voorwaarden levert, vrij van hypotheek of beslaglegging.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris. Éen of twee dagen later, kunt u de overwaarde zien op de bankrekening die u heeft opgegeven.
Binnen de 15 dagen na de ondertekening van de notariële akte zal de notaris er ook voor zorgen dat de registratierechten verschuldigd op de aankoop betaald worden aan het registratiekantoor. De koper moet die registratierechten aan de notaris betalen vóór de akte wordt getekend, samen met de erelonen en aktekosten.
De dag van het verlijden van de akte
Breng zeker volgende documenten mee: identiteitskaart, eventueel trouwboekje, samenlevingscontracten, polis van de brandverzekering... Eerst zit je als koper, zonder derden of de verkopers, met de notaris samen om de kredietakte te tekenen.
Binnen 4 maanden na de ondertekening van het compromis, moet u naar de notaris om de notariële akte te laten verlijden. Het kan en mag allemaal sneller, maar de notaris heeft toch tijd nodig om de administratie en het nodige opzoekwerk te doen.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
Transportakte en hypotheekakte
Bij de notaris tekenen jullie als koper en verkoper gezamenlijk de transportakte (ook wel de leveringsakte genoemd). De verkoper overhandigt je vervolgens de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: je bent nu de juridische eigenaar.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De kosten van taxatierapport zijn aftrekbaar wanneer hypotheek bedoeld is voor waardestijging (verbouwing, herstelwerkzaamheden) van het huis, verbetering of aankoop van het huis. Taxatiekosten zijn eveneens aftrekbaar als je door het taxatierapport wilt aantonen dat de toprente kan vervallen.
De kosten van het hypotheekadvies zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor zover ze te maken hebben met de hypotheek zelf. Advieskosten voor verzekeringen bij de hypotheek zijn niet aftrekbaar.