Op het e-ticket/(vlieg)ticket staan alle gegevens die je nodig hebt om (online) in te checken voor jouw reis. Het is niet nodig om je ticket uit te printen, maar zorg dat je je ticket goed bewaart in je bestanden, zodat je er altijd bij kunt. Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven.
Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.
Een e-ticket of ticket is het bewijs van reservering voor jouw vlucht. Een e-ticket is hetzelfde als een vliegticket. Op een e-ticket staan je vluchtschema, ticketnummer en eventuele extra's vermeld. Uiterlijk binnen 3 dagen na betaling wordt jouw vliegticket per mail verstuurd.
Het gekochte e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kunt reizen. Met jouw 9292 e-ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. Via de app heb je het e-ticket snel bij de hand tijdens een controle door een conducteur of bij het instappen bij de chauffeur.
Een e-ticket moet gescand worden door een scanner. Soms is dit een vaste scanner zoals bij een NS-toegangspoortje of een mobiele scanner zoals bij een voetbalwedstrijd of concert. De scanners hebben hiervoor wel genoeg licht nodig. Zet daarom de helderheid van de smartphone hoger, zodat het ticket goed leesbaar is.
Een smartphone met Android of Apple iOS; De NS-app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als 'Mijn tickets' niet in het menu staat, download dan de nieuwste versie van de app.
Op je papieren kaartje, E-ticket of M-ticket staat een barcode (een vierkante streepjescode). Houd de barcode voor de scanner bij de chauffeur (zie foto rechts) om in te checken. Het apparaat geeft dan aan of je ticket (nog) geldig is.
Hoe lang is mijn e-ticket geldig in de app? Een treinticket kan gedurende de gehele dag gebruikt worden voor één rit op de dag waarvoor je ze gekocht hebt. Na aankoop verschijnt je ticket met barcode in je app, waarmee je vanaf dat moment kan reizen.
Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 48-24 uur voor vertrek online inchecken en bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit zelfs verplicht.
Een e-ticket is een euro goedkoper dan een wegwerpkaartje op het station. Ook nu de ov-chipkaart poortjes gesloten zijn op diverse stations kun je nog steeds met een e-ticket of wegwerp kaartje reizen. Op het e-ticket zit een barcode. Daarmee kun je de brede poortjes openen.
Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express). De prijs van deze e-tickets kan afwijken met de prijs wanneer je reist met een OV-chipkaart.
De papieren boardingpass print je thuis uit en neem je altijd mee naar de luchthaven. Let op! Je kunt de papieren boardingpass niet op je mobiel laten zien. Download de boardingpass op je mobiel via de QR-code die na het inchecken op je scherm verschijnt.
Controleer of de printer aan staat en correct is aangesloten op de computer. Controleer of de printer genoeg geheugen beschikbaar heeft en sluit programma's die je niet gebruikt. Probeer om het ticket te printen als afbeelding: Open het PDF bestand.
Het verschil tussen een vliegticket en een boardingpass zit hem in hun gebruik. Een vliegticket of E-ticket gebruik je om in te checken bij de incheckbalie en je boardingpass te krijgen. Met de boardingpass heb je toegang tot het airport en het vliegtuig. Vaak geeft je boardingpass ook recht op een bepaalde stoel.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
Lukt het niet om je reisbescheiden te downloaden of te openen? Controleer dan eerst of de betaling volledig is voldaan en de vertrekdatum binnen 21 dagen voor vertrek is. Is beide het geval, neem dan contact op met ons Customer Services Center of het boekingskantoor waar de boeking is gemaakt.
Heeft u een OV-chipkaart? Dan reist u al met één kaart in trein, bus en metro.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Het kopen van een los kaartje kan uitmaken in de prijs van je reis. In de meeste gevallen ben je duurder uit in vergelijk met het reizen op saldo op een OV-chipkaart. Let wel op, want je kunt in de meeste gevallen niet meer met contant geld betalen bij de chauffeur.
Deze e-tickets zijn noodzakelijk om op reis te gaan. Reisbescheiden die niet digitaal beschikbaar zijn worden naar jouw adres gestuurd. Wanneer beschikbaar, is het mogelijk om aanvullende reisinformatie (over bijvoorbeeld de bestemming) te downloaden.
Ook voor Android
Eén van de populairste is zonder twijfel PassWallet en biedt ondersteuning voor Apples Passbook tickets maar ook voor NFC. Verder kan je je kaarten categoriseren en archiveren. Nog zo'n populaire app, die trouwens ook mijn favoriet is, is PassAndroid Passbook viewer.