Zijn favoriete bezigheden zijn alles wat jij ook doet. Een lekkere maaltijd bereiden in zijn keukentje, bellen met opa en oma, de woonkamer stofzuigen en knuffels of poppen verzorgen. Het imiteren van jouw gedrag gaat langzaam over in 'symbolisch spel'.
Samen kleien, verfen, knippen en plakken vinden kinderen ook heel leuk. - U kunt wat speelgoed verstoppen en het eerst samen gaan zoeken, en daarna uw dochter alleen laten zoeken. - Uw dochter heeft veel speelgoed. U kunt elke dag een paar (niet te veel) 'nieuwe' speelgoedjes geven, en de oude weer even opbergen.
Ze kunnen niet zo goed lang stilzitten en zijn graag bezig met speelgoed waar actie en beweging in zit. Dingen die geluid maken, met lichteffecten en een racebaan vinden ze bijvoorbeeld erg leuk om mee te spelen. Maar ook klimmen, voetballen, buitenspelen, verven en bouwen doen ze graag.
Een kind van 3 jaar kan al wat beter alleen spelen, maar twintig minuten is lang. Je peuter wil graag veel uitproberen; alles is interessant. Geef hem of haar veel kans om te ontdekken. Zorg voor afwisselend speelgoed, voor spullen in huis waar je kind mee kan spelen, en ga regelmatig samen naar buiten.
Kortom kinderen horen minimaal 3 uur per dag buiten te spelen dus we kunnen er veel aan doen om dit waar te maken. Ook al hebben we er geen voldoende gelegenheid voor. We kunnen het altijd als ouder-verzorger zelf opzoeken en optimaal benutten. Als het fijn weer is kunnen ze zelfs buiten huiswerk maken of boek lezen.
Als je kind 3 jaar wordt, gaat hij zijn zinnen steeds verder uitbreiden, tot vier- en vijf-woordzinnen. Je kleine kan op deze leeftijd al ongeveer 1.000 woorden zeggen, en hij begrijpt er 1.250. Onder die woorden zijn ook abstracte begrippen, zoals gevoelens en bijvoeglijk naamwoorden.
Rond de derde verjaardag maakt een kind zinnetjes van minimaal drie tot vijf woorden; ook gebruikt het soms al moeilijke woorden. Door te luisteren leren kinderen zinnen begrijpen en daardoor ook zelf zinnen te vormen. Ook ontdekken zij vaste patronen in de taal en nemen deze over (sok wordt sokken, ik loop/wij lopen).
Peutertijd. Nu je kind zijn eerste verjaardag heeft gevierd is het geen baby meer, maar een peuter. In de komende drie jaren leert je kind lopen, praten en zindelijk worden. Ook op sociaal gebied zal hij veel leren.
Als je kind erg veel moeite heeft om zichzelf te vermaken, is de hulp bij het kiezen niet voldoende. Je kunt dan eerst even samen spelen. Help je kind met opstarten en zeg daarna dat je even iets anders gaat doen. Heeft je kind veel behoefte aan duidelijkheid, spreek dan van tevoren af hoe lang je meespeelt.
sommige kinderen spelen niet, niet zoveel of heel anders. Dan stimuleer je het spel door het kopen van ander/extra speelgoed, samenspel, je stuurt het kind in de richting van een bepaald soort spel, noem maar op. Als het maar speelt! Het vrijwillige karakter van spel dreigt dan op de achtergrond te raken.
Redenen waarom je kind niet speelt kunnen zijn:
misschien heeft je kind teveel keuze aan speelgoed om zich heen. niet het juiste speelgoed qua interesse van je kind. niet genoeg speelruimte, daar bedoel ik een vloeroppervlakte mee. het speelgoed is niet passend bij de ontwikkelingsfase van je kind.
Vanwege het gedrag van je peuter in deze fase wordt deze periode nogal eens de 'peuterpuberteit' genoemd. Je peuter is bezig met de ontwikkeling van zijn eigen persoonlijkheid. Hij is vaak dwars en koppig, maar kan ook ontzettend veel plezier hebben, of onzeker zijn. Hij valt van de ene emotie in de andere.
Als je kind tussen de drie en vier jaar oud is, gaat je kind de bekende 'koppoters' (poppetjes zonder romp) tekenen. Het is een cirkel met armen, ogen en een mond, gelijk daaronder zitten de benen. De neus ontbreekt vaak nog.