Wees op je hoede en ga na of je nieuwe vriend(in) wel te vertrouwen is: Ga de echtheid van zijn of haar profiel na en vraag voldoende info aan je nieuwe kennis of geliefde, zodat je weet met wie je te doen hebt. Vertrouw niet zomaar iedereen en hou persoonlijke informatie voor jezelf.
Vriendschapsfraude. Vriendschapsfraude is een vorm van oplichting waarbij oplichters je laten geloven dat ze je vrienden of zelfs meer, de liefde van je leven zijn – maar eigenlijk azen ze gewoon op je geld.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Prints van eventueel e-mailcontact, alle berichten en ook de e-mailheader. Bankafschriften. Naar aanleiding van het bankrekeningnummer kan de politie de oplichter traceren.
Dit is een vorm van oplichting waar men hartverscheurende berichten over natuurrampen, ernstig zieke kinderen of andere ontvangt waarbij gevraagd wordt een gulle bijdrage te doneren aan een onbekende organisatie. Oplichters maken hierbij gebruik van het medeleven van mensen en spelen vaak in op de actualiteit.
Wat gebeurt er na de melding of aangifte? Het slachtoffer kan bij zijn aangifte doorgeven dat hij op de hoogte wil blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen.
Het is een nog vrij onbekende manier om je geld terug te krijgen als je slachtoffer bent geworden van online fraude: de oplichter direct aansprakelijk stellen. Gedupeerden vorderen dan zelf het overgemaakte geld terug en wachten niet op onderzoek door de politie.
Oplichters gebruiken wel het internet om toe te slaan, maar ze bouwen geen valse sites of hacken geen persoonlijke accounts. Het enige wat ze doen, is een vals profiel aanmaken. Dat is verkeerd, maar geen pure cybermisdaad. Vriendschapsfraude is een vorm van oplichting en dat moet je aangeven bij de lokale politie.
Wat te doen wanneer je het slachtoffer bent van catfishing
Mocht er sprake zijn van fraude, dan kun je hier het best direct de politie en de Fraudehelpdesk bij betrekken. Zorg dat je, wanneer je het contact wilt verbreken, alle contactgegevens van deze persoon blokkeert; van het e-mailadres tot het telefoonnummer.
Wij raden aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Wat de oplichters aan de telefoon zeggen wisselt. Ze bellen op, zeggen dat werken voor een bepaalde instantie, dat uw BSN-nummer wordt misbruikt, er een arrestatiebevel tegen u loopt of dat er is wat mis is met uw bankrekening.
er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.
De officier van justitie behandelt
Dan geeft de politie de zaak door aan de officier van justitie. De officier van justitie behandelt de zaak verder. Je ontvangt een brief van het Openbaar Ministerie met het formulier 'Gegevens slachtoffer' en Wensenformulier.
Belediging melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Smaad en laster zijn vormen van belediging en kunnen leiden tot strafvervolging. Als u iemand beledigt, kan dit leiden tot een aangifte door het 'slachtoffer'.
Scammen is een vorm van oplichterij. Hierbij probeert iemand je op basis van leugens zo ver te krijgen om een bedrag naar hem/haar over te maken. Als er een scammer op Direct Wonen actief is, herken je dit vaak hieraan: Allereerst zegt de aanbieder altijd dat hij of zij in het buitenland zit.
Iemand mag zich online niet voordoen als jou. Dat heet identiteitsfraude en dat is strafbaar. Ook mag iemand niet zomaar jouw foto gebruiken zonder jouw toestemming. Als iemand jouw gezicht herkenbaar gebruikt, kun je terugvallen op jouw portretrecht.
Echte nummers, foute boel
Ze maken gebruik van spoofing: slachtoffers zien op hun telefoonscherm een ander nummer. Wie dat belt komt bij particulieren, bedrijven of bij instanties terecht, die van niks weten.
Meld phishing-pogingen altijd via [email protected] (opent in uw e-mail applicatie): stuur de mail of een printscreen van de verdachte sms door en de dienst doet de rest.
Spoofing melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Spoofing is het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om e-mail, website, IP-adres en biometrische kenmerken.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.