Als uw bagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist, kunt u soms een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
Bij een vertraagde of verloren koffer heeft u 21 dagen de tijd en bij een beschadigde koffer 7 dagen om de claim in te dienen. Dient u de claim later in dan mag de luchtvaartmaatschappij uw claim weigeren.
Meld het probleem op de luchthaven
Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier. Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen.
In 50% van de gevallen komt dit door vluchten met een transfer. Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden. De kans op het verliezen van een koffer is behoorlijk groot. Om deze reden reizen steeds meer passagiers alleen met handbagage.
Er kan een maximale vergoeding voor bagage gelden
De reisverzekering dekt maximaal € 1000 tot € 5000 bij diefstal van een koffer met inhoud. Als er meerdere koffers worden gestolen, verwacht je een vergoeding per koffer. Vaak is dat ook het geval, maar de verzekeraar kan ook een maximale vergoeding per polis aanhouden.
Er bestaat namelijk een kofferslot met track and trace functie. Deze heet de Airbolt. Dit slot maak je vast aan je koffer en je kan via je telefoon zien waar de locatie is. Zo zie je of de koffer in het juiste vliegtuig wordt geladen, en als dit niet zo is waar de koffer dan is gebleven.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Wanneer je je vlucht mist, dan haalt de luchtvaartmaatschappij je koffer van boord (vanwege regelgeving). Je bagage is namelijk gekoppeld aan jou als passagier. Als jij niet in het vliegtuig instap, dan mag je koffer ook niet mee. Je bagage blijft dus op Schiphol terwijl het vliegtuig vertrekt.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk? PIR staat voor Property Irregularity Report en door dit formulier in te vullen geef je aan dat jouw bagage beschadigd of vertraagd is. Er wordt een persoonlijk dossier voor je aangemaakt.
Een aantal airlines, zoals KLM en British Airways, bieden een online PIR-formulier aan. Maar u kunt ook altijd terecht bij de lost & found balie op de luchthaven. Wanneer u het ingevulde PIR-formulier inlevert ontvangt u een PIR-bewijs. Dit PIR-bewijs heeft u nodig om de kosten die u maakt terug te krijgen.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Meer dan 3 uur vertraging
tot 1.500 kilometer: € 250. meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400. 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400. meer dan 3.500 kilometer: € 600.
Vertraging of versnelling (is hetzelfde, alleen bij de een neemt de snelheid af, bij de ander toe) is a = Δv/Δt Als je 40 km/h gaat en nu 4 seconden stilstaat dan is Δv = 40 - 0 = 40 km/h (= ... m/s) en Δt = 4 s.
AirTags kunnen bijvoorbeeld aan een tas of koffer worden bevestigd. Dankzij de functie Precision Finding in de Zoek mijn-app kunnen iPhone-gebruikers hun spullen terugvinden. Dit werkt alleen als de gebruiker zich op een afstand van maximaal 80 tot 100 meter van de AirTag bevindt.
Deze pionier biedt ook meer keus, bijvoorbeeld een ultradunne tracker die in de portemonnee past. De standaardvariant heet Tile Mate en kost 25 euro, dat is inclusief sleutelgat. Het netwerk is minder groot dan dat van Apple, maar nog steeds omvangrijk, omdat een aantal apparaten van Amazon daar ook in zitten.
Dankzij de Ultra Wideband technologie bepaal je de locatie van je spullen tot op 30 centimeter nauwkeurig. Je maakt de tracker eenvoudig vast aan je waardevolle spullen met een bijpassende hanger. Koppel AirTag aan HomeKit zodat hij samenwerkt met je andere Apple apparaten.
Met de BuitenDeDeur verzekering zijn je bezittingen die je mee naar buiten neemt in Nederland verzekerd. Denk aan je dure telefoon, laptop, tablet en camera. Maar ook medische hulpmiddelen, protheses en sieraden zijn meeverzekerd. Met de BuitenDeDeur verzekering zijn al deze bezittingen standaard meeverzekerd.
De reisverzekering dekt verlies of schade aan je bagage, maar vergoedt ook onverwachte kosten die jij maakt na bijvoorbeeld een ongeval of bij ziekte. Om een beroep te kunnen doen op je reisverzekering moet er wel sprake zijn een geboekte reis en/of overnachting. Van die reis moet je een bewijs hebben.
Je kunt bij jouw ANWB Reisverzekering de volgende aanvullende dekkingen afsluiten: bagage, medische kosten, wintersport & bijzondere sporten, reisongevallen, ANWB Autohulp, vervangend vervoer en verblijf, reisrechtsbijstand en annulering. Je kiest zelf welke dekkingen je wilt afsluiten.
Een van de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging is het weer. Opstijgen en landen met storm is bijvoorbeeld erg lastig en niet altijd veilig. Extreme neerslag kan de landingsbaan onder water zetten en tijdens onweer mag er geen personeel bij het vliegtuig komen om bagage in en uit te laden.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
Met meer dan 12 jaar ervaring is EUclaim een partij die het gerust op kan nemen tegen grote airlines. Dat blijkt ook uit hun slagingspercentage van 97% en de bijna 600 duizend passagiers wat ze al succesvol hebben geholpen.
Ga gelijk na aankomst op de luchthaven naar één van de servicebalies. Bij de servicebalie krijg je een formulier, een zogeheten 'Property Irregularity Report' (PIR), om je gegevens en die van je bagage in te vullen. Hiermee maakt de medewerker een vermissingsrapport in het systeem. Je krijgt een kopie van dat rapport.