Het vervangen van een turbolader is helaas een van de meest complexe klussen in een garage, omdat het vaak lastig te zien en te bereiken is. Bovendien wordt het nu vaak geïntegreerd in het koelwatercircuit, zodat niet alleen de olie moet worden afgetapt, maar ook de koelvloeistof.
Na de installatie
Start de motor en laat deze 3 tot 4 minuten stationair draaien om een goede inspectie van olie-, gas- en luchtlekkage mogelijk te maken . Als er lekkage wordt gedetecteerd tijdens het starten van de motor, verhelp het probleem dan onmiddellijk. Voor VNT-turbo's, zorg ervoor dat de actuator correct werkt na het starten.
Gewoon de eerste 500 km rijden als een slak en daarna gestaag opbouwen tot wanneer je jezelf er comfortabel bij voelt. Ik heb 2.000 km aangehouden, sommigen doen dat langer en anderen korter. Genoeg topics over inrijden of niet.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Laat het voertuig 10-15 minuten stationair draaien zonder gas te geven . Zelfs bij stationair draaien kan de turbo op bepaalde modellen wel 28.000 RPM draaien. Gebruik deze tijd om te controleren op losse fittingen, slangen, uitlaatlekken en om het koelsysteem te ontluchten van eventuele ingesloten lucht.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Op sommige forums vertellen ze je dat het niet altijd nodig is . A: Olie is het levensbloed van de turbo en schone, topkwaliteit olie van de juiste kwaliteit is een van de belangrijkste factoren om ervoor te zorgen dat je turbo een lange levensduur heeft.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
De kosten voor een nieuwe turbo variëren sterk, afhankelijk van het type auto en hoeveel turbo's er op de motor zijn gemonteerd. Over het algemeen kun je verwachten dat de kosten voor een nieuwe turbo ergens tussen de 500 en 2.000 euro liggen.
Het vervangen van een turbolader is niet moeilijk, maar laat het door een professional doen . Turboladers zijn kwetsbare apparaten die u met zorg moet behandelen. Als u zelf uw turbolader probeert te vervangen, loopt u het risico deze te beschadigen, wat kan leiden tot kostbare reparaties.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Zelf een turbolader vervangen kan u geld besparen . Het is echter een tijdrovende en soms ingewikkelde klus die u het beste kunt overlaten aan ervaren doe-het-zelvers die over de benodigde gereedschappen beschikken om verroeste onderdelen te verwijderen. Turboladers zijn gebouwd volgens zeer precieze specificaties en werken in extreme hitte en druk.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Slechte acceleratie of gasrespons
Als u merkt dat uw dieselmotor er langer over doet om een hoge snelheid te bereiken, of als de motor niet meer reageert als u het gaspedaal intrapt, is de kans groot dat uw turbolader het begeeft.
Doorrijden met een kapotte turbo is absoluut niet aan te raden. Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren.
Turbo's zijn bedoeld om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan (of ongeveer 150.000 mijl ). Toch kunnen ze uiteindelijk verslijten, afhankelijk van hoe vaak u met het voertuig rijdt en de oorspronkelijke constructiekwaliteit van de turbo.
Ja, een turbo kan worden geïnstalleerd op een auto die er geen heeft van de fabriek . Er komt echter veel, veel meer bij kijken dan alleen een turbo kopen en deze in de uitlaat schroeven.
In tegenstelling tot de meeste autoreparaties zijn de arbeidskosten voor het vervangen van een turbo doorgaans veel lager dan de prijs van de onderdelen (meestal is het andersom). De arbeidskosten voor het vervangen van een turbo bedragen doorgaans tussen de £100 en £400 . Bepaalde prestatiegerichte sportwagens worden echter geleverd met niet één, maar twee turbo's.
Turbo's hebben een hefboomwerking. In feite beleg je met geleend geld, maar je kunt niet meer verliezen dan je inleg. Turbo's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen.
De materialen die worden gebruikt bij de productie van turbochargers spelen ook een rol bij het bepalen van hun kosten. Turbochargers die zijn gemaakt van hoogwaardige materialen zoals gesmeed aluminium of titanium zijn duurder vanwege hun duurzaamheid en prestatievoordelen .