In het geval van schade aan het dak dien je met de verzekering contact op te nemen om de schade te melden. Begin nooit zelf meteen met opruimen maar maak eerst foto's van de schade of laat er iemand van de verzekering bij komen om de schade te bepalen.
Stormschade dakpannen
Is je dak goed onderhouden? Dan loop je minder risico op schade. Bovendien wordt schade door je verzekeraar alleen vergoed als je er voldoende aan hebt gedaan om dit te voorkomen.
Het is van belang dat jouw stormschade verzekerd is, wanneer dit zo is dan kun je een dakdekker gaan zoeken die jou kan helpen met de reparatie van de stormschade. Licht je verzekering altijd in als je op zoek gaat naar een dakdekker. Het is belangrijk dat de stormschade aan jouw dak snel en goed wordt gerepareerd.
Dreigt er een boom om te vallen over de openbare weg of is er sprake van instortingsgevaar? Dan is het wel de bedoeling de politie te bellen. Dit geldt ook wanneer dakpannen of gevelplaten losraken of bij ander acuut gevaar.
Welke verzekering vergoedt stormschade? Stormschade aan je huis valt onder een woonverzekering, zoals een opstalverzekering of inboedelverzekering. Een opstalverzekering dekt schade aan je huis en alles wat in de grond staat in je tuin. Dus ook schade door een omgevallen boom op je huis of tuinhuis.
In elke polis is de termijn beschreven waarin u de schade zeker moet aangeven. Meestal is dit acht kalenderdagen. Bij een diefstalwaarborg moet u doorgaans aangifte doen bij de politie binnen de 24 uur en binnen de 48 uur aangifte bij uw verzekeraar met vermelding van het pv-nummer.
Officieel gezien moet je schade die jij toebrengt aan een ander binnen drie dagen ná de aanrijding of het ongeval bij de eigen WAM-verzekeraar melden. Wordt de verzekeraar niet tijdig op de hoogte gebracht, dan kan met in theorie uitkering weigeren.
Is er geen sprake van acuut gevaar, maar je hebt de brandweer wel nodig? Bel dan 0900-0904. Voorbeelden: Losgeraakte dakbedekking of gevelplaten.
Wanneer u uw dakpannen niet goed vastzet, dan kunnen ze bij slecht weer van uw dak afwaaien. Hierdoor bestaat er niet alleen het risico dat uw huis beschadigd wordt, maar ook voorbijgangers lopen het gevaar om door een dakpan geraakt te worden. Daarnaast kunnen losgeraakte dakpannen ook een lekkage veroorzaken.
Wanneer een dakpan kapot is (vaak gescheurd) dan kan dat zorgen voor een daklekkage. Wanneer je een daklekkage hebt moet je snel handelen en de pannen controleren op barsten.
Hoger eigen risico bij stormschade
De meeste opstalverzekeringen rekenen bij stormschade een afwijkend eigen risico. Dit varieert van €100 (SNS) tot €450 (Klaverblad Budget). Bij Rhion komt het eigen risico voor stormschades (€250) bovenop het gekozen eigen risico. Maar dit extra eigen risico kun je afkopen.
Dakpannen worden verankerd met panhaken van roestvast staal. De manier waarop de dakpannen verankerd zijn, is niet alleen afhankelijk van de windbelasting van het dak, maar ook van het dakpanmodel.
Nooit op de pannen zelf gaan staan. - je kan er de pan mee beschadigen.
Wanneer mag je stormschade melden via 112? Alleen als er acuut gevaar dreigt, kun je 112 bellen om stormschade te melden. Concreter betekent dat: als er instortingsgevaar van je huis dreigt, als er sprake is van losgeraakte dakpannen of gevelpannen of als er een boom over de openbare weg dreigt te vallen.
Houd er rekening mee dat u veelal een franchise moet betalen. Hoeveel die bedraagt, staat in uw polisvoorwaarden; vaak gaat het om 250 euro. Zorg er ook voor dat u niet bent onderverzekerd. Is dat het geval, dan vermindert de verzekeraar de uitkering evenredig.
De gemiddelde prijzen van het plaatsen van dakpannen liggen tussen de €50,- en de €60,-. per m2. Het geheel laten verwijderen van je oude dakpannen en nieuwe dakpannen leggen kost gemiddeld €3.100 en de €3.500.
Instortingsgevaar is acuut gevaar: bel 112. Losgeraakte dakpannen of gevelplaten, geen spoed, wel de brandweer: 0900 0904. Boom dreigt op de weg te vallen, geen spoed, wel de brandweer: 0900 0904. Boom is in de berm langs de openbare weg gevallen: meld bij de gemeente.
Door hevige (ruk)winden gebeurt het vaak dat dakpannen verschuiven en soms naar beneden vallen. Bij hevige storm kan zelfs een heel dak beschadigd raken. In dit laatste geval zal de brandweer ter plaatse komen om het dak toe te leggen en zo verdere (water)schade te voorkomen.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
De eventuele kosten zijn niet noodzakelijk voor rekening van de persoon die de brandweer contacteerde. In principe betaalt de persoon voor wie de interventie gebeurt de kosten. Maar als hij/zij niet aansprakelijk was, kan het bedrag wel degelijk teruggevorderd worden van de persoon die wel aansprakelijk was.
Als u tijdens tijdens storm of wateroverlast de brandweer nodig hebt, maar er is niemand in (potentieel) levensgevaar, moet u niet naar het noodnummer 112 bellen. U kunt hulp vragen van de brandweer in uw buurt: via het e-loket van 1722. op het betalende nummer 1722 (enkel indien geactiveerd)
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Stormschade voor eigendommen van de buren
Als er stormschade aan uw huis is ontstaan door eigendommen van uw buren, is het uw verantwoordelijkheid om contact op te nemen met uw opstalverzekering. U kunt deze schade niet verhalen op uw buren, omdat storm vaak wordt gezien als overmacht.
De meeste particuliere woonhuisverzekeringen dekken schade door storm. Dit geldt voor de woning, de inhoud van de woning en voor schuttingen. Woonverzekeraars hanteren vaak wel een eigen risico. Auto's met een WA-plusverzekering (beperkt casco) of allriskverzekering (casco) zijn verzekerd tegen schade door storm.
Schade melden doe je door een schadeformulier in te vullen. Deze stuur je samen met alle relevante stukken naar de verzekeraar. Denk hierbij aan: een kopie van je aangifte (bij inbraak)