Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem. Controleer peil van motorolie en koelvloeistof.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Het motormanagement is onderdeel van de ECU (Electronic Control Unit) van een auto en regelt én controleert de verbranding in de motor. Het motormanagementsysteem bepaalt o.a. de juiste hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden om de motor zo efficiënt mogelijk te laten werken.
Deze meeste motoren kunnen te maken krijgen met een te lage oliepeil, hoog olieverbruik, olielekkage, vervuild olie- of brandstofsysteem en verstopte of lekkende radiator. Door goed onderhoud en het vroegtijdig herkennen van deze signalen kunnen ”ernstige” motorstoringen worden voorkomen.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op uw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Als de motor prima loopt en de auto rijdt zoals hij altijd doet, dan kun je soms zelfs beter gewoon maar even doorrijden. Want zoals je inmiddels hebt kunnen lezen kan het lampje ook vanzelf weer uitgaan. Even doorrijden zorgt er tevens voor dat als er echt iets fout is, dit opgeslagen wordt in de computer.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Zou een brandend motorlampje nu dan wel direct voor afkeur zorgen? Het antwoord is: nee.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af. Blijft het lampje branden neem dan even contact met ons op.
Check Engine is een indicator die storingen in de motor of aanverwante systemen signaleert. In moderne voertuigen informeert het over storingen van de ontsteking of automaat, veranderingen in het toerental of verbrandingsmengsel enzovoort.
Motormanagement met zelfdiagnose: In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.